وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

ید و تیروئید

ید یکی از عناصر شیمیایی است. کلسیم، اکسیژن، ازت و سدیم نیز نمونه های دیگری از عناصر شیمیایی هستند اما ید خیلی نادرتر است، انسان برای ساختن هورمون های تیروئید به ید نیاز دارد. هورمون های تیروئید به وسیله غده تیروئید ساخته می شوند. هورمون های تیروئید پس از آنکه در تیروئید ساخته شدند، با جریان خون در سراسر بدن حرکت کرده و بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی قسمت های گوناگون بدن را کنترل می کنند، این هورمون ها برای تکامل و عملکرد طبیعی بدن، مغز و دستگاه عصبی، برای حفظ گرمای بدن و انرژی ضروری هستند.

ادامه مطلب ...

کاستن از نگرانی

۱) معیارها و ارزشهای خود را مشخص کرده براساس آن زندگی کنید. زمانی که از معیارهای خود آگاه باشیم و اهداف و اعمالمان هماهنگ با این معیارها باشد، بندرت در باره آنچه انجام می دهیم در کشمکش خواهیم بود.
۲) گذشته را تمام کنید. گاهی ما به صداهایی که از گذشته می آیند، بدقت گوش می دهیم یا خطاهای گذشته را از یاد نمی بریم. با خاتمه دادن به این وقایع آزادیم به جلو حرکت کنیم.

ادامه مطلب ...

تن آرامی

تن‌آرامی و مراقبه، بیش از پیش، برای درمان فشار روانی (استرس) و کاهش اثرات جسمی و روحی آن اهمیت یافته است.
آرامش درمانی، عمدتاً شامل تمرین‌های ساده تنفسی و شیوه‌های گوناگون شل کردن عضله‌هاست. مراقبه در ادای تکالیف مذهبی بسیاری از ادیان شیوه‌ای است برای دستیابی به تن‌آرامی ژرف، هماهنگی درونی و تمرکز اندیشه، که هر دو مورد یاد شده را می‌توان در خانه تمرین کرد.

ادامه مطلب ...

علائم و نشانه های افسردگی

افسردگی‌ عبارت‌ است‌ از احساس‌ غم‌، دلسردی‌، یا ناامیدی‌ به‌ مدت‌ حداقل‌ ۲ هفته‌ در اغلب‌ روزها و اغلب‌ ساعات‌ روز، به‌ علاوه‌ علایم‌ همراه‌.
● علایم‌ شایع‌

ادامه مطلب ...

مالاریا

مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی در ایران است که توسط یک انگل خونی به نام پلاسمودیوم ایجاد می‌شود. پلاسمودیوم چهارگونه مختلف دارد به نام‌های (ویواکس، فالسی پارم، اووال و مالاریه). مالاریا سالانه در جهان موجب ابتلای بیش از 300 میلیون نفر و مرگ بین 7/2 -2/1 میلیون نفر می‌شود. در ایران سالانه حدود 20-15 هزار نفر بیمار مبتلا به مالاریا گزارش می‌شود. در حال حاضر انتقال مالاریا در جنوب استان سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان، استان هرمزگان و شهرستان کنگان از استان بوشهر گزارش می‌شود.

ادامه مطلب ...

ضرورت عزت نفس

عـزت نــفس و اعــتماد بنفس بنیادی ترین بخش شخصیت یـک فرد می بـاشـد که در تمام جوانب زندگی فرد خود را به نـحـوی متـظـاهــر می سازد. اعتماد بنفس سالم و بالا یک ضرورت حـیـاتی و مـطـلق بـــرای هر فردی میباشد

ادامه مطلب ...

افسردگی

مقدمه

افسردگی از جمله اختلالات خلقی است که با درجات مختلفی از غمگینی، یاس و نومیدی، تنهایی، شک و تردید و احساس گناه همراه می‌باشد. اما بعضی از آنها ممکن است این احساسات را برای مدت زمان طولانی‌تر و با تناوب و تاثیرات بیشتر و عمیق‌تری تجربه کنند. در بعضی موارد، افسردگی ممکن است برای ماهها و یا حتی سال ها بطول انجامد

ادامه مطلب ...