وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

چرا عصبانی می شویم و راه های مقابله با عصبانیت چیست؟

چرا عصبانی می شویم ؟

عصبانیت چیست، ریشه آن در کجاست و بهترین واکنش در برابر آن کدام است ؟ اینها سؤالاتی اند که دائماً برای ما و اطرافیانمان هنگامی که عصبانی می شویم مطرح می گردد . ارتباط، عامل مهمی در زندگی است که ما را با دیگران پیوند می دهد یا از دیگران جدا می کند. برای ایجاد ارتباط باید تفاهم و درک متقابل وجود داشته باشد و عصبانیت در همین زمینه دشمن بزرگ ایجاد ارتباط و تفاهم است .

ادامه مطلب ...

خداحافظی با افسردگی

داشتن احساساتی مانند غم و اندوه و بی‌حوصلگی کاملاً طبیعی است اما اگر این احساسات تکرار شود و یا مدت زیادی طول بکشد ممکن است زندگی، کار و روابط فرد را دچار اختلال کند.
باید توجه داشت که این علائم گاهی ممکن است نشانه‌هایی از یک مشکل جدی‌تر به‌نام اختلال افسردگی باشند. افسردگی اختلالی نسبتاً شایع است که حتماً باید توسط روانشناس یا روانپزشک تشخیص داده و درمان شود

ادامه مطلب ...

اختلال بیش فعالی چیست؟

 یا اختلال بیش فعالی و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود ۱۰-۸ درصد کودکان را مبتلا می کند. احتمال تشخیص این اختلال در پسران سه برابر دختران است ولی علت این تفاوت هنوز مشخص نشده است. کودکان بیش فعال بدون فکر کردن عمل می کنند، بیش از اندازه فعالند و در تمرکز کردن مشکل دارند.

ادامه مطلب ...

لکنت زبان کودکان

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عاملی که باعث تداوم لکنت می‌شود، پایین بودن اعتماد به نفس است. برای حل این مشکل مسئولیت‌هایی را که می‌دانید فرزندتان از عهده‌ آنها برمی‌آید، به او بسپارید

ادامه مطلب ...

ترس از مدرسه

اگرچه ترس از مدرسه ممکن است در کودکان دوره های مختلف تحصیلی وجود داشته باشد ولی کودکان کلاس اول نوع ترسشان با کودکان دوره های دیگر متفاوت است. بعضی از آنان تقریباً دچار اختلال اضطراب جدایی از والدین به خصوص مادرشان هستند.

ادامه مطلب ...

سرما و سرما خوردگی

بازهم سرما و سرماخوردگی

پاییز و زمستان، فصل سرماخوردگی و شیوع بیماری‌های میکروبی و ویروسی است. متأسفانه اغلب میکروب‌ها و ویروس‌های مربوط به سرماخوردگی، از طریق هوا و تنفس قابل سرایت است. هر فردی می‌تواند با رعایت توصیه‌های زیر در سلامتی خود، خانواده و یا جامعه سهم مهمی داشته باشد.
 
علائم سرماخوردگی
احتقان بینی، التهاب سینوسها، عطسه، گلودرد، سرفه، سردرد، تب، آبریزش بینی، کاهش حس بویایی و چشایی، درد عضلانی، بیا‌شتهایی، خستگی و ضعف.
 
ادامه مطلب ...

مدیریت بر خود

به اعتقاد بسیاری با شروع هزاره سوم بحث مدیر بودن و مدیریت جان و قوت تازه ای گرفت. این بحث به تازگی به حوزه های اجتماعی تر زیست بشر نیز تسری یافته است. حوزه هایی همچون روابط انسانی، خانوادگی و... و یا مباحثی مانند مدیریت زمان و خانواده

ادامه مطلب ...