وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

نعمتهای مجهول

انسان دو نعمت دارد که بر او مجهولند مگر آنکه از دستشان بدهد،سلامتی و امنیت.(امام علی علیه السلام)

آویشن

آویشن گیاهی کوهستانی و معطر است که تنوع زیادی دارد. این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک است و از آن معمولاً به عنوان ادویه برای طعم ‌دارکردن انواع غذاها مانند پیتزا، ماکارونی، لازانیا و بعضی خوراک‌ها استفاده می ‌کنند.

این گیاه در کشور ما معمولاً به صورت خشک شده و پودر مورد استفاده قرار می‌ گیرد ولی در کشورهای دیگر علاوه بر پودر آن، نوع تازه‌اش را نیز در غذا مصرف می ‌کنند زیرا آویشن تازه عطر و بوی بیشتری نسبت به نوع خشک آن دارد.

 خواص درمانی

- آویشن برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی مفید بوده و همچنین نشاط ‌آور است.

- آویشن خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد انگلی دارد و این به جهت وجود ماده تیمون در آن است ولی با توجه به اینکه تیمون خاصیت سمی نیز دارد، در مصرف آویشن زیاده ‌روی نکنید.

- مصرف آویشن به صورت جوشانده برای رفع تنگی نفس، برونشیت، سرفه، نفخ شکم ، سوءهاضمه، آسم ، سیاه‌سرفه، سرگیجه، سردرد و زکام توصیه می ‌شود، برای این منظور 10 گرم آویشن را در یک لیتر آب ریخته و جوشانده آن را در طول روز میل کنید.

- اگر از درد مفاصل ، نقرس، ورم مفاصل و درد سیاتیک در رنج هستید نیز آویشن بخورید.

- بعضی‌ها معتقدند مالیدن جوشانده آویشن روی سر از ریزش موی سر جلوگیری می ‌کند. 

بر گرفته از همشهری

اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگهای متقابل ، باریک ، دراز سبز رنگ و پوشیده از کرکهای سفید پنبه ای . گلهای آن برنگ بنفش و بصورت سنبله می باشد .

قسمت مورد استفاده این گیاه ، گلها و سرشاخه های گلدار آن است .اسطوخودوس در بیشتر نقاط دنیا بحالت خود می روید مخصوصا در جنوب فرانسه مناطق مدیترانه و در تورنتو به مقدر زیاد وجود دارد و بسته به شرایط محیط و خاک بصورتهای گوناگون ظاهر میشود. 

 اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد . طعم آن تلخ است و بعلت بوی مطبوع آن در عطر سازی مصرف می شود .

اسانس اسطوخودوس که از تقطیر گل و سرشاخه های گلدار این گیاه بدست می آید مایعی است زردرنگ یا زرد مایل به سبز که دارای بوی مطبوعی است .  

موارد مصرف آن در طب سنتی ایران شامل درمان مشکلات گوارشی ،نفخ ،اثرات ضد افسردگی و همچنین برای رفع سردرد و بی خوابی و روغن آن برای کاهش دردهای عضلانی بکار میرود.اثرات ضد التهاب و ضد میکروبی نیز برای آن قائل میباشند.

دکتر محمد قریب

مرحوم دکتر محمد قریب در سال 1288 در یک خانواده مذهبی در تهران متولد شد. وی در سال 1306 شمسی در زمره اولین گروه دانشجویان ایرانی بودند که بری ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه رفتند. وی در پایان سال اول در شهر رن فرانسه موفق به دریافت جایزه لابراتور تشریح دانشکده پزشکی شد. وی در سال 1314 نخستین ایرانی بود که توانست در کنکور انترنی بیمارستان پاریس موفق شود. وی در سال 1315 ازدواج نموده ودر سال 1317 به ایران بازگشت

ادامه مطلب ...

سید اسماعیل جرجانی

ابوابراهیم اسماعیل جرجانی از مشاهیر اطبای اسلامی در اوایل قرن ششم هجری و مقنن قانون طبابت و نو آور رسوم معالجات بود، وی در جرجان با برخی از شاگردان شیخ ابوعلی سینا صحبت داشت تا به دربار سلطان سنجر سلجوقی پیوست و به ریاست بیمارستان خوارزم قایل گشت و آنگاه به تدریس و تالیف همت گماشت. وی در 532ه.ق در مرو در گذشت.

ادامه مطلب ...

کدامیک بدتر است؟

بدتر از اینکه کسی درباره ما حرف بزند ، این است که کسی درباره ما حرف نزند. (اسکاروایل)

اهمیت گیاهان دارویی

 در این بخش به برخی از آمارهای منتشره در خصوص بحث گیاهان دارویی  و همچنین آمار اقبال به این داروخانه بزرگ طبیعی ذکر میگردد. 

گیاهان دارویی  اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی مردم هم از نظردرمان و هم  بعنوان پیشگیری از بیماریها دارند. گیاهان قدمتی بیشتر از زندگی بشر داشته و منبع غذا و هوا و دارو و درمان بشر میباشند. از نقطه نظر تاریخی، گیاهان اهمیت فراوانی در توسعه جوامع داشته اند

ادامه مطلب ...