وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

تغذیه دوران شیردهی

با عرض تبریک به شما مادر عزیز بخاطر تولد فرزند دلبندتان نکات بسیار مهم دوران شیردهى را به آگاهى مى رسانیم:

1. در پژوهشهاى انجام شده ثابت شده است بهترین و کاملترین غذا براى سن ۴تا۶ماهگى شیر مادر می باشد.
2. شیر مادر استریل است.
3. ارزش غذایى شیر مادر از سایر شیرها بیشتر است.

با عرض تبریک به شما مادر عزیز بخاطر تولد فرزند دلبندتان نکات بسیار مهم دوران شیردهى را به آگاهى مى رسانیم:

1. در پژوهشهاى انجام شده ثابت شده است بهترین و کاملترین غذا براى سن ۴تا۶ماهگى شیر مادر می باشد.
2. شیر مادر استریل است.
3. ارزش غذایى شیر مادر از سایر شیرها بیشتر است.
4. میزان اسهال در کودکی که از شیر مادر تغذیه میکند نسبت به کودکی که از شیر خشک تغذیه میکند بسیار کمتر است.
5. بیش از ٣٠٠نوع عامل ضد میکروب در شیر مادر وجود دارد که مانع از ابتلاى کودک به اسهال و عفونتهاى تنفسى، ادرارى وعفونت گوش میانى می شود.
6. از آنجایى که شیر مادر در ابتدا پروتئین بیشتر و در آخر حاوى چربى بیشتر است لذا توصیه میشود مادران نوزاد را زود از سینه جدا نکنند تا نوزاد بتواند از جربی اخر شیر نیز استفاده کرده و بنا براین وزن گیرى بهترى داشته باشد.
7. با استفاده از شیر مادر کلیه نیازهاى کودک تامین خواهد شد بنابراین کودکى که شیر مادر مى خورد نه چاق پفکى خواهد شد و نه لاغر خواهد ماند.
8. یکى از نکات جالب شیر مادر این است که نوزادى که زودتر به دنیا بیاید شیر مادرش با شیر مادرى که به موقع بدنیا آمده تفاوت زیادى دارد و نیازهاى کودک را براى رشد بیشتر تامین خواهد کرد.
9. شیر دادن از سینه باعث نزدیکى بیشتر مادر وکودک میشود.
10. مکیدن سینه باعث رشد فک و دندانهاى نوزاد میشود.

نیازهاى غذایى مادر در دوران شیردهى:
بسیارى از ذخایر بدن مادر در دوران باردارى توسط جنین مصرف میشود پس مادر شیرده برا ى انکه دچار عوارضى مثل پوکى استخوان ویا ریزش موها وخرابى دندانها نشود باید از میزان انرژى و مواد مورد نیاز بدن در دوران شیر دهى اگاهى کافى داشته باشد. بسیارى از مادران شیرده به علت عدم اگاهى کافى از ترس اینکه این عوارض بیش نیاید پرخورى میکنند ولذا افزایش وزن پیدا مى کنند که باز گشت به وزن قبل از باردارى برایشان بسیار مشکل خواهد بود.

مثلا میزان انرژى مورد نیاز براى یک مادر شیرده فقط 500 کالرى اضافه تر از پیش ازباردارى است یعنى اگر قبل از باردارى میزان انرژى مورد نیازش 2000 کالرى بوده در دوران شیردهى به 2500 کالرى نیاز دارد
بعلاوه در دوران شیردهى 500 کالرى هم از سوخت وساز چربیهاى ذخیره شده درباردارى تامین میشود بنابراین اگر مادر براساس میزان غذاهاى توصیه شده در این دوران غذا مصرف کند به مرور هر ماه نیم کیلو لاغر خواهد شد یعنى چاقى دوران باردارى برطرف خواهد شد.

پروتئین ها: پروتئین مورد نیاز روزانه در دوران شیردهى فقط ١۵ گرم بیشتر از دوران قبل از باردارى است که این مقدار مساوى است با مصرف ٣لیوان شیر در روز ١ عدد تخم مرغ ١٨٠ تا٣٠٠گرم گوشت و حبوبات.

چربى ها: در شیر مادر مقدارى چربیهاى غیر اشباع وجود دارد که در غدد پستان ساخته نمیشوند و لازم است از راه مواد غذایى نامین شوند پس مادر بهتر است هفته اى یک بار ماهى مصرف کند و حتما در وعده هاى غذایى از روغن زیتون استفاده نماید.

املاح: مهمترین املاح کلسیم واهن است که کلسیم مورد نیاز را مادر میتواند از راه مصرف روزانه٣تا۴لیوان شیر کم جرب وسبزیجات داراى برگ سبز مثل اسفناج نعنا جعفرى کرفس کلم مغز بادام وبادام زمینى بدست بیاورد.
پس خورشت کرفس هفته اى یک بار وهمچنین مصرف روزانه بادام وبادام زمینى توصیه مناسبى به مادر شیر ده مى باشد. اهن از دیگر املاح مورد نیازبدن است که اگر مادر کم خونى دارد ویا در معرض کم خونى مى باشد بایدوروزانه قرص اهن مصرف نماید از نظر مواد غذایى مادر دچار کم خونى هفته اى یک بار جگر بخورد و در طول روز حتما از یک عدد تخم مرغ و مقدترى گوشت قرمز استفاده کند والبته گردو میز براى این مادران بسیار مفید است.

آب: یک خانم شیرده به روزانه ۶تا٨لیوان اب یا اب میوه احتیاج دارد.

ویتامین ها: روزانه ۴تا۵عدد میوه تازه وهمچنین سبزیجات تازه به شکل سالاد یا سبزى خوردن و یا سبزیجات پخته شده جهت تامین ویتامین مورد میاز شیردهى توصیه مى شود.

طبق مطالعات انجام شده کودکانى که باشیر مادر تغذیه شده اند کمتر از کودکانى که با شیر گاو تغذیه شده اند به دیابت وابسته به انسولین که همان دیابت دوران نوجوانى است مبتلا میشوند همچنین میزان ابتلا به MS نیز در کودکانى که شیر مادر خورده اند کمتر است.

مواد غذایى که مادر شیر ده نباید مصرف کند:
کاکائو و شکلات بهتر است مصرفشان محدود شود زیرا اثر محرک روى نوزاد دارند کافئین نیز از شیر مادر رد شده واثر تحریکى روى نوزاد دارد بنابراین مادر شیر ده کمتر از ٢لیوان قهوه وکوکا در روز مصرف کند.
دم کرده هاى گیاهى مثل چاى نعنا وگل گاوزبان باعث تهوع واستفراغ در مادر میشود وترکیبات این نوشیدنى ها وارد شیر مادر شده وهمین عوارض جانبى را در نوزاد ایجاد میکند بنابراین بهتر است در دوران شیر دهى از مصرف این نوشیدنى ها خوددارى کرد.
ادویه جات چون مصرف ادویه جات طعم شیر مادر را عوض میکند بهتر است مصرف ادویه زیاد دردوران شیردهی محدود شود.
قندهاى مصنوعى به علت اینکه اثرات قندهاى مصنوعى وخوراکى هاى بدون قند هنوز ناشناخته میباشد پس بهتر است در دوران شیر دهى مصرفشان محدود شود.

مترجم : ایران ماما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد