وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

کار و کاردان

چون کسی را شغل دهی، نیک بنگر و شغل به سزاوار مرد ده، تا زبان طاعنان بر تو گشاده نشود و خلل اندر شغل تو پدید نیاید، که اگر وی را کاری فرمایی که نداند، به هیچ حال نگوید که ندانم، همی کند از بهر منافع خویش را، ولکن آن شغل با فساد باشد. پس کار به کاردان سپار تا از دردسر رسته باشی.فرازی از قابوسنامه

آنفلوانزای خوکیswine flu

ویروس آنفلوآنزای خوکی به طور طبیعی انسان‌ها را آلوده نمی‌کند، اما مواردی از عفونت‌ انسان‌ها با ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی و انتشار انسان به انسان آن‌ها گزارش شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گوید از ماه مارس سال 2009 شماری از موارد ابتلای انسانی با گونه جدیدی از ویروس آنفلوآنزای A خوکی به نام H1N1 در مکزیک،‌ و چند ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا و تگزاس گزارش شد.

به گفته کارشناسان CDC این نوع جدید ویروس قابلیت انتقال انسان به انسان را دارد، اما هنوز روشن نیست که آیا انتقال انسان به انسان این ویروس آنقدر ساده هست،‌ که یک همه‌گیری جهانی (پاندمی) آنفلوآنزا به وجود آید یا نه.

چنین همه‌گیری جهانی ممکن است به مرگ میلیون‌ها نفر بینجامد، چرا که بدن انسان‌ها ایمنی لازم برای مقابله با این ویروس جدید را ندارد.

احتمالا انتقال این ویروس از راه سرفه‌ و عطسه افراد آلوده رخ می‌دهد.

این نوع جدید ویروس آنفلوآنزای خوکی، ترکیبی از ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی، آنفلوآنزای انسانی و آنفلوآنزای حاد پرندگان است.

به نظر می رسد داروهای موجود ضدویروس آنفلوآنزا، تامیفلو و رلنزا، بر این گونه جدید ویروسی موثرند.

علائم انفلوانزای خوکی در میان انسان ها به آنفلوانزای انسانی یعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد ، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.

برای پیشگیری از انتقال این ویروس می‌توان این اقدامات را انجام داد:
* بینی و دهان‌تان را هنگام عطسه یا سرفه با دستمال کاغذی بپوشانید. دستمال کاغذی را پس از مصرف دور بیندازد.

* دست‌های‌تان را به خصوص پس از عطسه و سرفه با آب و صابون بشویید. ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست که حاوی الکل هستند، نیز موثرند.

* از دست زدن چشم‌ها، بینی یا دهان پرهیز کنید. چرا ویروس‌ها به این طریق از دست آلوده شما به درون بدن‌تان منتقل می‌شود.

* سعی کنید با افراد مبتلا به آنفلوآنزا تماس نزدیک نداشته باشید.برگرفته از همشهری

حق التدریس گران

تجربه بهترین درس است هر چند که حق التدریس آن گران باشد.

تغییر خود یا دنیا

من از بعضی آدم ها تعجب می کنم! می خواهند دنیا را تغییر دهند ولی از تغییر خود عاجزند.تولستوی

بحران

بحران های بزرگ، مردان بزرگ به وجود می آورد.

پرخوری و ارتباط آن با پیری

پژوهشگران آمریکایی با انجام بیش از 20 سال آزمایش بر روی میمونها تائید کردند که خوردن بیش از حد غذا موجب پیری و کاهش طول عمر می شود.

دانشمندان دانشگاه ویسکونسین دریافتند که طول عمر ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی و بروز بیماریهای مرتبط با افزایش سن دارد.

این دانشمندان تحقیقات خود را بیش از 20 سال قبل بر روی 76 میمون بزرگسال گونه Rhesus انجام دادند. متوسط عمر این میمونها 27 سال و حداکثر آن 40 سال است.
در این آزمایش میمونها به دو گروه تقسیم شدند که اعضای یک گروه هر اندازه که می خواستند می توانستند در طول روز غذا بخورند و گروه دوم به یک رژیم غذایی با 30 درصد کالری کمتر و همراه با ویتامینها و مواد معدنی محدود شده بودند.

نتایج این تحقیقات که در مجله ساینس منتشر شده است نشان می دهد پس از آنکه متوسط عمر 27 سال این میمونها به اتمام رسید 63 درصد از میمونهایی که در گروه رژیم غذایی کنترل شده قرار داشتند همچنان زنده ماندند درحالی که تنها 45 درصد از میمونهای گروه با رژیم غذایی آزاد به زندگی خود ادامه می دادند.برگرفته از سایت سلامت نیوز

پشتوانه حیات بشری

اندیشه و تفکر پشتوانه ای بزرگ در سراسر حیات بشر است و انسان بی اندیشه و تفکر به ماده ای بی روح می ماند.