وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

فوائد ترک سیگار

همواره رسانه های مختلف در خصوص مضرات سیگار مطالبی را به ما گوشزد می کنند. اما اگر شما هم سیگار می کشید، به راستی چرا باید آن را ترک کنید؟ آیا به این خاطر که سرطان زاست؟ یا به این خاطر که بیماری های قلب و عروق، اغلب در افراد سیگاری دیده می شود؟ البته اینها خودشان دلایلی منطقی به حساب می آیند. اما چرا سیگاری ها را به خوبی ترغیب به ترک سیگار نمی کنند؟ در این مطلب سعی داریم به جای پرداختن به عوارض مصرف سیگار، به برخی فواید سیگار نکشیدن بپردازیم

همواره رسانه های مختلف در خصوص مضرات سیگار مطالبی را به ما گوشزد می کنند. اما اگر شما هم سیگار می کشید، به راستی چرا باید آن را ترک کنید؟ آیا به این خاطر که سرطان زاست؟ یا به این خاطر که بیماری های قلب و عروق، اغلب در افراد سیگاری دیده می شود؟ البته اینها خودشان دلایلی منطقی به حساب می آیند. اما چرا سیگاری ها را به خوبی ترغیب به ترک سیگار نمی کنند؟ در این مطلب سعی داریم به جای پرداختن به عوارض مصرف سیگار، به برخی فواید سیگار نکشیدن بپردازیم.

1. سیگار نکشید و بیشتر عمر کنید
با ترک سیگار، وارد مرحله جدیدی از زندگی شوید. به گفته دکتر Thomas Glynn مدیر مرکز بین المللی کنترل سرطان در انجمن سرطان آمریکا: "هیچ مورد مشابهی، همانند سیگار نمی تواند به عنوان یک امر روتین به روند طبیعی بدنی شما صدمه بزند." سیگار تقریباً به تمام اعضای بدن صدمه میزند.

بر طبق آمارهای انجمن سرطان آمریکا تقریباً نیمی از افراد سیگاری، بخاطر عادت به مصرف سیگار به یک بیماری دچار شده و فوت می کنند. و در این میان بیشترین آمار متعلق به سرطان است. دود سیگار عامل پانزده نوع سرطان است. پس از سرطان هم، بیماری های ریه و بیماری های عروقی، عامل های بعدی مرگ سیگاری ها هستند. مردان و زنان سیگاری، هر یک به طور متوسط ۱۳٫۲ و ۱۴٫۵ سال از سال های عمرشان را بخاطر مصرف سیگار از دست می دهند.

اغلب سیگاری ها، با وجودی که از این مسائل با خبرند، دست به خودفریبی می زنند. بهانه آنها، اغلب چیزی شبیه این است: "حالا دیگر دیر شده.." اما مطالعات بسیاری نشان داده که ترک سیگار، در هر سنی و با هر میزان مصرفی، در افراد موثر است. به گفته دکتر Glynn: "فردی که در پنجاه سالگی سیگار را ترک کند، احتمال مرگ خود در پانزده سال آینده را به نصف می رساند."

2. به دوستان و اعضای خانواده خود رحم کنید
سیگاری ها تنها به خودشان صدمه نمی زنند. آنها به نزدیکانشان هم ضرر می رسانند. دکتر Glynn می گوید: "هر ساله نزدیک به پنجاه هزار نفر بخاطر همنشینی با سیگاری ها جان خود را از دست می دهند که اغلب آنها کودک هستند. شمار زیادی نیز به بیماری های ناشی از استنشاق دود سیگار دچار می شوند."

بر طبق مطالعات اخیر، ریسک تولد نوزاد مُرده در زنان بارداری که در خانه یا محل کار در معرض دود سیگار قرار دارند، به نسبت سایر خانم های باردار بسیار بالاست. این نشان می دهد که خطر دود سیگار برای جنین تا چه حد زیاد است. کارشناسان بر این باورند که مواد شیمیایی موجود در سیگار و دود آن می تواند موجب محدود شدن جریان خون و احتمال آسیب دیدن نوزاد و حتی مادر شود.

کسانی که در جوار افراد سیگاری هستند، به اجبار همان مواد سرطان زایی که فرد سیگاری مصرف می کند را استنشاق می کنند. کودکان و نوزادان، در خانه ای که یک سیگاری دارد، به نسبت سایر بچه ها بیشتر دچار بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی، برونشیت، عفونت گوش و انواع مشکلات ریوی و تنفسی می شوند.

3. با توقف مصرف سیگار به شروع فوری ترمیم بدن تان کمک کنید
تنها چند ساعت پس از مصرف آخرین سیگار، بدن پروسه ترمیم را در بدن آغاز می کند. دکتر Glynn می گوید: "تقریباً ظرف ۷ تا ۱۰ روز، بدن شما قدرت خود را باز یافته و در کنار آن، در ادراک حس بویایی و چشایی شما، بهبود چشمگیری حاصل می شود." ضربان قلب و فشار خون تان به سرعت کاهش می یابند. همچنین وضعیت گردش خون و تنفس شما نیز ظرف چند هفته بهتر می شود. شما حتی نشانه های بهبود را در بینایی خود نیز حس می کنید.

تاثیرگذاری منفی سیگار بر روی پوست به سرعت خود را نشان می دهد. پیری و چین و چروک های پوستی، در کنار ایجاد لکه بر روی دندان ها و ناخن ها و همچنین بوی بد دهان، اولین نشانه هایی هستند که با مصرف سیگار آغاز می شوند. اما این نشانه ها به مرور پس از ترک سیگار از بین می روند و اغلبشان بهبود پیدا می کنند.

4. دوست داشتنی تر شوید
این روزها سیگارکشیدن کمتر مورد قبول عموم افراد اجتماع است. هر روز شاهد محدودیت های بیشتر برای سیگاری ها در اماکن عمومی هستیم. نشانه های "استعمال دخانیات ممنوع" و "لطفاً سیگار نکشید" را تقریباً در همه جا می توان دید. از تاکسی تا بیمارستان.

اغلب دولت ها برای کاهش هزینه های سرانه درمان که از سیگار ناشی می شوند، در صدد وضع قوانین سختگیرانه بیشتر برای کاهش مصرف سیگار هستند و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی سربسته مانند رستوران ها و حتی کافه ها به قانون تبدیل شده است.

یک بررسی که در شهر نیویورک انجام شده نشان داد که ۸۱ درصد از مردم حاضر نیستند یک پرستار سیگاری را برای مراقبت از فرزندانشان برگزینند. همچنین ۷۲ درصد مردم گفته اند حتی حاضر به ملاقات یک سیگاری نیستند و ۳۹ درصد آنها در پاسخ به این سوال که آیا به یک فرد سیگاری فکر می کنید یا نه، پاسخ منفی داده اند.

نتایج این مطالعات و بررسی ها در مجموع نشان می دهد که افراد سیگاری علیرغم اینکه به اجبار با مشکلات و استرس هایی در خصوص سیگار کشیدنشان در اماکن عمومی روبرو هستند، مورد علاقه اغلب مردم نیز نیستند. پس اگر شما هم یک سیگاری هستید، بد نیست هر چه زودتر تغییر رویه دهید.

5. پول خود را هدر ندهید
علیرغم تمام نکات منفی مصرف سیگار، چنین عادتی برایتان گران هم تمام می شود. طبق گفته های دکتر Glynn، یک فرد سیگاری به طور متوسط سالانه ۲۲۰۰ دلار از درآمدش را هزینه ی سیگارش می کند.
اگر باور نمی کنید، تنها کافیست هزینه ای که روزانه صرف خرید سیگار می کنید را در ۳۶۵ ضرب کنید. البته در کنار آن تورم، هزینه های بیمه خدمات درمانی و مراقبت های بهداشتی که دیر یا زود گریبانتان را می گیرند را هم محاسبه کنید. خواهید دید که نسبت به در آمدتان چقدر پول برای سیگارتان خرج می کنید.

این نکات می توانند بهانه هایی مثبت برای ترک سیگار باشند. لطفاً آنها را جدی بگیرید و بیشتر در موردشان بیاندیشید.

منبع : سالم زی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد