وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

کاهش وزن پایدار

راه‌های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد. ولی سوالی که برای بسیاری از ما مطرح است‌این است که چگونه وزن خود را کاهش داده و‌این وزن به دست آمده را حفظ کنیم. اتکینز، معتقد است که رژیم‌های غذایی‌این کار را انجام می‌دهند؛ همان‌طور که بسیاری از دیگر رژیم‌های غذایی که غذاها را شدیدا محدود می‌کنند نیز براین امر اتفاق نظر دارند

راه‌های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد. ولی سوالی که برای بسیاری از ما مطرح است‌این است که چگونه وزن خود را کاهش داده و‌این وزن به دست آمده را حفظ کنیم. اتکینز، معتقد است که رژیم‌های غذایی‌این کار را انجام می‌دهند؛ همان‌طور که بسیاری از دیگر رژیم‌های غذایی که غذاها را شدیدا محدود می‌کنند نیز براین امر اتفاق نظر دارند. اما بسیاری از مردمی ‌که از رژیم‌های سخت پیروی می‌کرده‌اند دوباره بر سر وزن اولیه خود بازگشته‌اند.


حال سوال ‌این است که پس چرا رژیم‌ها کار نمی‌کنند؟

کاهش وزن وقتی حاصل می‌شود که کالری کمتری نسبت به آنچه که می‌سوزانیم از غذاها دریافت کنیم، خواه ‌این کالری از کربوهیدرات تامین شود یا از پروتئین و یا از چربی. همیشه هم روشی که برای دیگر افراد نتیجه بخش است لزوما در مورد شما اثربخش نیست.‌این به خود شما بستگی دارد که راه درستی را برای خود بیابید.
صرف‌نظر از‌اینکه چه برنامه‌ای را برای کاهش وزن خود برگزیده‌اید، چند کلید اصلی برای موفقیت شما وجود دارد..

به سوی کامیابی

تغییرات کوچکی در زندگی خود ‌ایجاد کنید.‌آیا می‌توانید شیر یک یا دو درصد چربی را به جای انواع کامل مصرف کنید و سپس وقتی به آن عادت کردید به تدریج انواع خامه گرفته را جایگزین کنید؟ نظرتان راجع به انواع کم چرب سس‌های سالاد، پنیر و میان وعده‌های مورد علاقه‌تان چیست؟
• هدفمند غذا بخورید. غذا را مزه‌مزه کنید و خود را با مزه غذا درگیر کنید به طوری که به درستی دریابید که در حال خوردن غذا هستید. جویدن بدون فکر هنگام پخت و پز، رانندگی یا تماشای تلویزیون را فراموش کنید.
• سهم‌های غذایی خود را کنترل کنید. وعده‌های غذایی رژیم گیرندگان موفق، بزرگ نیست.
• رژیم غذایی مشتمل بر سبزی‌ها، میو‌ه‌، غلات کامل و منابع پروتئینی کم چرب بخورید و مقدار چربی کل خود را محدود کنید.
• روز خود را با مصرف یک صبحانه سالم آغاز کنید که حاوی مقداری پروتئین در قالب شیر کم چرب، غلات صبحانه و تخم مرغ باشد. بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند از خوردن صبحانه صرف‌نظر می‌کنند. زندگی خود را مثل یک فرد لاغر شروع کرده و خوردن صبحانه را برای خود یک عادت قرار دهید.
• فعالیت ورزشی که از آن لذت می‌برید را پیدا کنید و یا تحرک بدنی را به نحوی در زندگی روزمره خود بگنجانید. به منظور دستیابی به مزایای ورزش در رابطه با سلامت قلب و عروق و سوختن کالری بیشتر، هر راهی را که انتخاب می‌کنید هر روزه تکرار کنید.
• سعی نکنید که استرس خود را با خوردن تحت کنترل درآورید. بسیاری از افراد در پاسخ به استرس غذا می‌خورند. متاسفانه خوردن غذا هیچ کمکی به شما در ‌این مورد نخواهد کرد و صرفا کالری دریافتی شما را افزایش می‌دهد. چاره موثر برای حل‌این مشکل ورزش کردن، رفتن به پیاده روی یا تلفن زدن به یک دوست است. فقط استرس را از آشپزخانه خود بیرون برانید!
• هر چیزی را که در طول روز می‌خورید ثبت کنید.
• برچسب‌های غذایی را برای انتخاب سالم‌ترین غذاها بخوانید. برچسب‌های غذایی اطلاعات خوبی را برای کمک به انتخاب بهتر، در اختیار شما قرار می‌دهند.

موفق‌ها چه می‌کنند؟

گروهی از محققان دانشگاه کلورادو که افراد موفق به کاهش وزن را مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دادند به‌این نتیجه رسیدند که کسانی که موفق به حفظ کاهش وزنشان شده‌اند کارهای زیر را انجام می‌دهند:
• کالری دریافتی روزانه‌شان را تقریبا در حد 1400 کیلو کالری در روز محدود می‌کنند.
• چربی خود را در حد تقریبا 24 درصد کالری روزانه محدود می‌کنند.
• روز خود را با خوردن صبحانه آغاز می‌کنند.
• انواع مختلف مواد غذایی را می‌خورند و از رژیم‌های هوسی پیروی نمی‌کنند.
• مرتبا ورزش می‌کنند و پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود لحاظ می‌کنند.
• برای باقی ماندن در رژیم، غذاهای مصرفی خود را ثبت می‌کنند.
در ‌این میان یک چیز مسلم است و آن ‌اینکه کسانی که با موفقیت وزن کم کرده‌اند به رضایت از شیوه زندگی خود شامل ورزش روزانه، غذاهای سالم کم چرب و‌ اندام خود رسیده‌اند. افرادی که در لیست کسانی قرار داشتند که وزن خود را برای مدت طولانی پایین نگه داشته‌اند دریافته‌اند که با گذشت زمان تلاش کمتری برای حفظ وزنشان نیاز است.

مزایای کاهش وزن

علاوه بر کمکی که کاهش وزن به تناسب‌اندام و احساس رضایت شخص می‌کند، مزایای هنگفتی نیز برای سلامتی فرد دارد.کاهش حتی 5 تا 10 درصد از وزن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت پیشرونده نوع 2 و فشار خون بالا را کاهش دهد.
انتخاب رفتار معقول و عادات غذایی سالم، کاهش وزن عملی است. شما هنوز هم می‌توانید غذاهایی را که دوست دارید بخورید، اما در مقدار کمتر و مصرف روزانه غذاهای مغذی را نیز فراموش نکنید.
جامعه آمریکا سالانه 6 میلیارد دلار را در جستجوی یک ماده معجزه‌گر، صرف محصولات کاهش وزن می‌کند. امروزه ابرقدرت‌های سلامت، شامل انجمن رژیم‌شناسان آمریکا، انجمن قلب آمریکا، انجمن پزشکان آمریکا و دپارتمان کشاورزی‌آیالات متحده همگی براین امر اتفاق نظر دارند که بهترین راه کاهش وزن یک رژیم غذایی متعادل است.
بنابراین پول خود را صرف محصولات اغواکننده‌ای که در‌این زمینه وجود دارد نکنید بلکه پول خود را برای خرید میو‌ه‌ و سبزی‌ها نگهدارید!
منبع:www.salamat.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد