وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

10 راهکار برای پیشگیری از آلزایمر

دکتر گری اسمایل رییس بخش تحقیقات سالمندی دانشگاه UCLA می گوید : اعتقاد به اینکه آلزایمر یک بیماری ارثی است که به هیچ وجه نمی شود از آن پیشگیری کرد غیر قابل قبول ترین ایده ای است که ابراز شده است. امروزه محققین می‌د انند که آلزایمر مانند بیماری های قلبی و سرطان در طی دهه ها و تحت تاثیر شیوه زندگی فرد گسترش می یابد. به همین دلیل عواملی مانند میزان کلسترول، فشارخون بالاٍ چاقی، افسردگی، تحصیلات ، تغذیه ، خواب و شرایط روحی، فعالیت های فیزیکی و اجتماعی بر آن اثر می گذارند.

دکتر گری اسمایل رییس بخش تحقیقات سالمندی دانشگاه UCLA می گوید : اعتقاد به اینکه آلزایمر یک بیماری ارثی است که به هیچ وجه نمی شود از آن پیشگیری کرد غیر قابل قبول ترین ایده ای است که ابراز شده است. امروزه محققین می‌د انند که آلزایمر مانند بیماری های قلبی و سرطان در طی دهه ها و تحت تاثیر شیوه زندگی فرد گسترش می یابد. به همین دلیل عواملی مانند میزان کلسترول، فشارخون بالاٍ چاقی، افسردگی، تحصیلات ، تغذیه ، خواب و شرایط روحی، فعالیت های فیزیکی و اجتماعی بر آن اثر می گذارند.
  خبرمهم اینکه به گفته ی پژوهشگران بسیاری از فعالیت های ساده ی روزمره ممکن است شما را از مصیبت از دست دادن حافظه به دلیل آلزایمر محافظت کنند.  
در اینجا به 10 راه اصلی اشاره می کنیم که ممکن است در عین سادگی از ارتباط آنها با بروز آلزایمرشگفت زده شوید:

1- خوردن قهوه. تحقیقات زیادی که در اروپا انجام شده نشان داده اند که مصرف روزانه ی 3 تا 5 فنجان قهوه ، در سنین میانسالی می تواند احتمال بروز الزایمر را در سالمندی تا 65 درصد کاهش دهد.
گری ارنداش محقق دانشگاه فلوریدای جنوبی معتقد است نوشیدن قهوه باعش کاهش کم حافظگی آمیلویید در حیوانات می شود. به همین دلیل توصیه می کند قهوه بنوشید مگر اینکه پزشکتان مصرف آن را برای شما ممنوع کرده باشد.

2- نخ زدن دندان
سلامت داندانها و لثه های شما شاخص خوبی برای پیش بینی امکان کاهش حافظه در سالهای آتی است.
پژوهش دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مشخص شده که بیماری های دهان و ذندان قیل از 35 سالگی احتمال ابتلا به از دست دادن حافظه را 4 برابر افزایش می دهد.
تحقیقات دیگری نشان داده اند که افراد مسن تری که مشکلات دندان و لثه دارند در آزمایش حافظه و هوش امتیاز کمتری کسب می کنند. متخصصین معتقدند که التهابات ناشی از بیماری های دهان و دندان به مغز سرایت می کنند.

3- جستجو در اینترنت
گری اسمایل از دانشگاه یو سی ال ای می گوید جستجو در اینترنت بیشتر از خواندن یک کتاب مغز مسن شما را به تجرک وادارمی کند.او در اینمورد به نتایح به دست آمده از ام ار آی استناد می کند.
نکته شگفت انگیزاین است که کاربران تازه کار 55 تا 70 ساله اینترنت تنها پس از یک هفته استفاده از اینترنت به مدت 1 ساعت در روز ، کلید فعال کردن منطقه یادگیری و حافظه را روشن می کنند.

4- پرورش سلول های جدید مغزی
  دانشمندان عادت دارند بگویند چنین چیزی غیر ممکن است.امروزه اعتقاد بر این است که هزاران سلول مغزی به طور روزانه به وجود می آیند.کلک این است که ما بتوانیم این سلولها را زنده نگه داریم.برای اینکار باید چه کنیم؟ ورزش هوازی مثل یک پیاده روی 30 دقیقه ای روزانه شاد و سرحال؛ تقویت عضلات، خوردن سالمون و سایر ماهی های چرب، و جلوگیری از چاق شدن، استرس های مزمن و محرومیت از خواب ، کمبود ویتامین ب و مصرف زیاد الکل  

5- نوشیدن اب سیب
آب سیب می تواند ساخته شدن ماه شیمیایی حافظه به نام استیل کولین را تحریک کند.دکتر لوکاس شی از دانشگاه ماساچوست می گوید این دقیقا همان کاری است که داروهای تجویزشده برای این بیماری انجام می دهند.او زمانی که دریافت موشهای پیری که به آنها آب سیب داده می شد حافظه و یادگیری بهتری نسبت به موشهایی دارند که به آنها آب داده می شد، تعجب کرد.
مقدار توصیه شده 16 اونس آب سیب در روز یا مصرف روزانه 2 یا 3 سیب است.

6- محافظت از سر در برابر ضربات
ضربه های وارده به سر در سنین پایین ،حتی اگر شدید نباشند می تواند درسالهای آینده موجب کاهش حافظه شوند. بازیکنان حرفه ای فوتبال 19 بار بیشتر در معرض بیماری های مرتبط با حافظه هستند.آلزایمر در سالمندانی که سابقه آسیب به سر داشته اند چهار برابر شایعتر است.(دانشگاه کلمبیا)
حوادث ناشی از سقوط شانس ابتلا به کاهش حافظه را در سالمندان طی پنج سال بعد از آن دو برابر می کند. بنابر این کمربند ایمنی را ببندید ، کلاه ایمنی بر سر بگذارید محل زندگی خود را از نظر سقوط ایمن کنید و خطر را به جان نخرید.

7- مدیتیشن
اسکن های مغزی نشان داده است که افرادی که به طور مرتب مدیتیشن می کنند زمانی که پیرتر می شوند علائم اولیه آلزایمر مانند کوچک شدن مغز یا زوال آن را کمتر نشان می دهند.اندرو نیو برگ از دانشگاه داروسازی دانشکاه پنسیلوانیا می گوید انجام روزانه 12 دقیقه یوگا برای مدت 2 ماه باعث بهبود گردش خون و عملکرد ذهنی در سالمندانی می شود که دچار نقصان ذهنی هستند.

8- مصرف ویتامین D 
بررسی انجام شده توسط دانشگاه انگلیسی اکستر هشدار داده است که کمبود شدید ویتامین دی ؛ خطر ابتلای سالمندان آمریکایی به اختلالات حافظه را تا 394 درصد افزایش می دهد .ومتخصصان می گویند اغلب ْمریکایی ها کمبود ویتامین دی دارند.توصیه متخصصین مصزف روزانه ی 800 تا 2000 واحد بین المللی ویتامین دی 3 در روز است.

9- غنی سازی مغزی
این کار را ذخیره ی حافظه می گویند. ذخیره خوب از تجربیات زندگی، آ موزش هایی که می بینیم، ازدواج، ارتباطات اجتماعی، شغل محرک ذهن، مهارتهای زبانی، داشتن هدف در زندگی، فعالیت بدنی و سرگرمی های لذت بخش فکری به مغز شما کمک می کند تا پلاک ها و تناگل ها را بهتر تحمل کند . دکتر دیوید بنت پزشک عمومی دانشگاه راش شیکاگو می گوید اگر ذخیره حافظه خوبی داشته باشید می توانید حتی در صورت داشتن زمینه های مشخص اختلال ذهنی هیچ نشانه ای از اختلال حواس نداشته باشید.

10- دوری از عفونت ها 
اخیرا شواهد عجیبی دال بر ارتباط نزدیک زخم های تبخالی، زخم های معده، بیماری های لنفی، ذات الریه وآنفولانزا باآلزایمر کشف شده است.دکتر روت ایتزاکی استاد دانشگاه منچستر در انگلستان ویروس تبخال را مسئول 60 درصد از موارد آلزایمر می داند.
نظریه این است که ، عفونت ها ماشه تشکیل آملویید های بتا هستند که سلول های مغزی را می کشند و با اینکه این نطزیه هنوز ثابت نشده اما هیچ دلیلی برای پرهیز از عفونت ها و استفاده از واکسنها،آنتی بیوتیک ها و انتی ویروی های مناسب وجود ندارد.


نویسنده:  ترجمه- زیبا کاوه یی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد