وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

اثر مثبت شیر بر عملکرد ذهنی

پژوهشگران می گویند نوشیدن روزانه دستکم یک لیوان شیر نه تنها موجب دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود، بلکه تاثیر مثبتی بر مغز و عملکرد ذهنی دارد. و می تواند موجب تقویت حافظه شود .

پژوهشگران می گویند نوشیدن روزانه دستکم یک لیوان شیر نه تنها موجب دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود، بلکه تاثیر مثبتی بر مغز و عملکرد ذهنی دارد. و می تواند موجب تقویت حافظه شود .

  محققین اعلام کردند شیر همانند “بنزین” مغز نقش مهمی در پیشگیری یا آهسته کردن فرایند زوال نورولوژیکی ایفا می کند. و نوشیدن حداقل یک لیوان شیر در روز ذهن و عملکرد حافظه را بهبود می بخشد و می تواند از زوال نورولوژیکی پیشگیری کرده یا فرایند آن را آهسته تر کند.

بررسی های جدید نشان می دهد که حافظه افراد بزرگسالی که میزان بیشتری شیر و فرآورده های لبنی مصرف می کنند به طور چشمگیری از افرادی که میزان اندکی شیر می نوشند و یا اصلا این فراورده ها را در رژیم غذایی خود ندارند قوی تر است.

افرادی که شیر می نوشند پنج برابر کمتر از آنهایی که شیر را در وعده های غذایی خود ندارند، در آزمون های حافظه و عملکرد مغز دچار مشکل شده اند.

دانشمندان دانشگاه “ماین” به منظور دستیابی به این نتایج، کارایی مغزی بیش از ۹۰۰ مرد و زن بین ۲۳ تا ۹۸ سال راتحت آزمون های مغزی قرار دادند و عادات مصرف شیر را در آنها بررسی کردند. آنان با تجویز تستی که در آن ۸ پارامتر کلیدی مختلف را ارزیابی می کرد اندازه گیری کردند.

این محققان دریافتند کسانی که شیر یا فراورده های لبنی بیشتری مصرف می کردند به طور قابل توجهی نتایج بهتری به دست آوردند. به خصوص، نسبت به کسانی که شیر نمی نوشیدند، افرادی که این نوشیدنی را مصرف می کردند ۵ برابر با خطر کمتری در انجام اشتباه تستها مواجه بودند.

در مجموعه ای از هشت اندازه گیری مختلف عملکرد ذهنی، بدون توجه به سن در سراسر آزمون ها، آنهایی که دستکم روزانه یک لیوان شیر می نوشیدند، وضعیت بهتری داشتند.

بالاترین نمره برای همه این هشت آزمون توسط کسانی به دست آمد که بیشترین میزان مصرف شیر و فراورده های لبنی را داشتند.

افرادی که به طور غیر مداوم و اندک شیر می نوشیدند نمرات پایینی را در این آزمون ها کسب کردند.

علاوه بر فواید شیر برای سلامتی قسمت های مختلف بدن از استخوانها گرفته تا قلب و عروق، توانایی برای پیشگیری از زوال عقل می تواند فایده جدیدی برای مصرف شیر باشد.

نتایج این تحقیقات که در نشریه International Dairy منتشر شده  نشان داده است  که یک تغییر ساده در سبک زندگی و روش تغذیه می تواند به یک فرصت بزرگ برای به تاخیر انداختن یا پیشگیری از اختلال در عملکرد نورونها تبدیل شود.

محققان با این تحقیق دریافتند که افراد فارغ از سن‌شان، مصرف روزانه حداقل یک لیوان شیر باعث موفقیت بیشتر آنها در وظایف و آزمون‌های‌شان می‌شود.

محققان معتقدند مصرف شیر در سال‌های اخیر کاهش یافته و به موازات آن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی افزایش پیدا کرده است.

محققان دانشگاه ماین در آمریکا می گویند هر چند نیاز به تحقیقات بیشتر است، اما افراد باید تشویق به افزایش مصرف شیر شوند.

محققان معتقدند که ترکیبات لبنیات همچون کلسیم، ویتامین دی، منیزیم و پروتئین کشک، علاوه برآنکه نقش مهمی را در کاهش سطح چاقی، دیابت و فشار خون، ایفاء می‌کند، مصرف روزانه لبنیات، رابطه مثبتی با کارکردهای شناختی دارد. 

 سایت پزشکان بدون مرز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد