وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

مقابله با سرماخوردگی

- حداقل سی سانتیمتر از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند فاصله بگیرید.

قطره های ریزعطسه یا سرفه حدوداً تا مسافت 30 سانتی متری پراکنده می شوند. دکتر دنیس موری ، پزشک اطفال از دانشکده پزشکی ایالت میشیگان، خاطرنشان می کند که اگر یکی از این قطره ها روی چشم یا بینی شما قرار بگیرد، چند روز بعد به بیماری سرماخوردگی مبتلا می شوید . هرگاه در آسانسور با فردی که سرفه می کند مواجه شدید، رویتان را برگردانید

1- حداقل سی سانتیمتر از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند فاصله بگیرید.

قطره های ریزعطسه یا سرفه حدوداً تا مسافت 30 سانتی متری پراکنده می شوند. دکتر دنیس موری ، پزشک اطفال از دانشکده پزشکی ایالت میشیگان، خاطرنشان می کند که اگر یکی از این قطره ها روی چشم یا بینی شما قرار بگیرد، چند روز بعد به بیماری سرماخوردگی مبتلا می شوید . هرگاه در آسانسور با فردی که سرفه می کند مواجه شدید، رویتان را برگردانید.

2- در هر فرصتی دستهایتان را بشویید.

اکثر میکروب های سرماخوردگی از طریق تماس فیزیکی غیرمستقیم منتقل می شوند. به طور مثال ، فرد بیماری که ویروس سرماخوردگی را از بینی به دستهایش منتقل می کند، به هر شیئی که دست بزند آن را آلوده می کند ( ویروسهای سرماخوردگی به مدت 3 ساعت بر روی اشیاء ، زنده می مانند.) افرادی که این اشیاء را  لمس کنند و بعد بینی یا چشمهایشان را بمالند به بیماری مبتلا می شوند. پس نتیجه می گیریم که شستشوی مدام دستها مهمترین کاری است که می توانید برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام دهید. بنابراین دستهایتان را در هر فرصتی بشویید.

3- در محیط هایی که تهویه مناسب ندارد، از خودتان بیشتر مراقبت کنید.

ساختمانهای اداری که از تهویه هوای مناسب برخوردار نیستند یکی از محیط هایی محسوب می شوند که خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهند، زیرا در این مکانها ویروس سرماخوردگی راه  خروج ندارد. بدتر از آن رطوبت کم است که باعث خشکی مخاط بینی می شود، در نتیجه ، مخاط را برای شکار ویروسها مستعد می سازد. به همین دلیل هواپیماها هم محیط های مشابه دیگری برای ابتلا به سرماخوردگی محسوب می شوند. دکتر مارگارت گرادیسون از انجمن پزشکی دانشگاه دوک می گوید: بهترین پادتن ، مرطوب کردن سوراخهای بینی با اسپری محتوی آب نمک مخصوص بینی است .

4- مایعات مختلف بنوشید.

نوشیدن مایعات گوناگون ، میکروبهای فعال سرماخوردگی را از بین می برند و همینطور از کمبود آب بدن که معمولاً با بیماری سرماخوردگی همراه است جلوگیری می کنند. دکتر ترادیسون می گوید: " تنفس از راه دهان ، دمیدن به داخل بینی و مصرف داروهای آبریزش بینی ، کمبود آب بدن را افزایش می دهد. برای مقابله با این کمبود ، حداقل روزی هشت لیوان آب، آب میوه و یا مایعات بدون کافئین بنوشید.

5- از مالیدن بیش از حد چشم و بینی خودداری کنید.

با توجه به بررسی های انجام شده ، افراد در هنگام سرماخوردگی این اعضاء صورت خود را سه بار در ساعت می مالند. اگر احساس می کنید که باید این کار را انجام  دهید، بهتر است به جای نوک انگشت از بند انگشتانتان استفاده کنید، چون این قسمت کمتربه میکروب سرماخوردگی آلوده می شود.

6- از رختخواب بیرون بیایید و به ورزش بپردازید.

نیال مونیا ، زیست شناس می گوید : " شما می توانید سه بار در هفته و به مدت 30 تا 45 دقیقه به انجام ورزشهای ساده ، مثل پیاده روی و دوچرخه سواری بپردازید و با این کار مقاومت بخش بالایی مجرای تنفسی را نسبت به عفونتها افزایش دهید.

7- اسکاچهای ظرفشویی را ضد عفونی کنید.

اکثر میکروبهای سرماخوردگی در آشپزخانه منتقل می شوند. مهمترین عامل اسکاچهای ظرفشویی هستند که برای رشد و نمو میکروب های سرماخوردگی محیطی گرم  و مرطوب را فراهم می کنند .

بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی ، روزی دو تا سه مرتبه این اشیاء را در جریان آب جوش قرار دهید. اگر یکی از اعضای خانواده بیماراست ، برای احتیاط بیشتر بهتر است تمام لوازم منزل را که بیشتر با آنها در تماس هستند، ضدعفونی کنید.

- ویتامین "E " مصرف کنید.

ویتامین "E " نقش مهمی درعملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. اما از آنجایی که این ویتامین بیشتر در مواد غذایی پرچرب وجود دارد ، افرادی که رژیم لاغری دارند ، نمی توانند از آن استفاده کنند. دکتر جان – اچ ویسبرگر توصیه می کند که روزانه 100 تا 200 واحد ( واحد بین المللی )، مکمل ویتامینE مصرف کنید.

اکثر افراد برای افزایش توانایی بدنشان در مصرف این قرص ، باید آن را همراه با نهار و شام ( غذاهای اصلی) مصرف کنند. در مورد خاصیت ضد سرماخوردگی ویتامین "C" هیچ گونه شواهدی وجود ندارد. اما چند تحقیق حاکی از آن است که این ویتامین تا اندازه ای دوره و شدت سرماخوردگی را کاهش می دهد. به خاطر داشته باشید، روزانه، بیشتراز 500 میلی گرم از آن مصرف نکنید ، چون مصرف بیش از حد این  ویتامین باعث اختلال در دستگاه گوارش می شود.

9- سرفه را  تسکین دهید.

برای سرفه های خشک و تک سرفه ها از شربتی که حاوی مواد التیام دهنده است استفاده کنید. برا ی سرفه هایی که با خلط همراه است ، از شربت سینه و داروی خلط آور استفاده کنید که باعث می شود مقدار ترشح مخاطی افزایش یافته ، در نتیجه فرد راحت تر سرفه کند.

10- خواب شبانه آرامی داشته باشید.

با توجه به تحقیقات انجام شده در مؤسسه بهداشت سنتیاگو ، خواب خوب و آرام موجب تقویت سلولهای سیستم ایمنی بدن می شود. در این بررسی ، 43 نفر ( افرادی که به سرما خوردگی مبتلا نبوده اند) به طور داوطلبانه تنها نیمی از شب را در خواب سپری کردند . فردای آن روز 30% از سلولهای مدافع بدن آنها از بین رفتند .اما شب بعد، زمانی که این افراد ، حداقل هشت ساعت را در خواب سپری کردند، سلولهای نابود کننده بدن آنها کاملاً مقاوم شدند.

11- از بازکننده های ( مجرای بینی و سینه) مناسب استفاده کنید.

برای التیام گرفتگی بینی ، بهتراست از اسپری و قطره های باز کننده استفاده کنید، زیرا این نوع داروها علائم بیماری را سریع تر از داروهای خوراکی از بین می برند و نیز اثرات جانبی کمتری را به دنبال دارند. داروهای خوراکی باعث افزایش ضربان قلب می شوند. بنابراین افرادی که مبتلا به فشار خون بالا با بیماری هستند . نباید از آنها استفاده کنند.

بازکننده های بوییدنی را نباید بیش از سه روز پیاپی مصرف کرد، چون ممکن است اثر این دارو کاهش یابد و گرفتگی بینی بدتر از قبل شود.

12- گلو درد را تسکین دهید.

دکترموری ازایالت میشیگان معتقد است غرغره کردن با آب نمک گرم برای تسکین گلو درد فوق العاده مؤثر است .

( یک قاشق چایخوری نمک برای هر لیوان آب ) او می گوید :" هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که برای التیام درد مکیدن آب نباتهای دارویی معمولی از آب نباتهای سفت و محکم بهتراست . هر دوی این مواد ، مقدار بزاق دهان را افزایش داده و سطح گلو را پوشش می دهند . به همین دلیل است که نوشیدن " چای وعسل " برای التیام گلو درد تأثیر بسزایی دارد. آب نباتهای دارویی حاوی " منتول" بهتر از آب نباتهای سفت و محکم کارایی دارند چون باعث بی حسی گلو می شوند.

13- در هر وعده از غذاهای اصلی " نهار و شام "، سوپ کم چربی بخورید.

مایعات گرم در بی اثر کردن ویروس سرماخوردگی نقش مهمی را ایفا می کنند و نوعی مُسکن محسوب می شوند. سوپ جوجه برای تسکین این بیماری تأثیر فوق العاده ای دارد. دکتر گرادیسون معتقد است : " این سوپ حاوی پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی است ، که همگی به از بین بردن ویروس سرماخوردگی کمک می کنند."

در هنگام سرماخوردگی سعی کنید سرفه های آرام و آهسته کنید تا سرماخوردگی شما به دیگران منتقل نشود . این اصل را به کودکانتان نیز آموزش دهید

. گرادیسون می گوید : " اگر هر فردی اصول ساده بهداشتی را رعایت کند، مطمئناً به نتایج فوق العاده ای در این زمینه خواهیم رسید."

 تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد