وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

برخی از دلایل پنهان سردردهای مکرر

اگر شما هم از سردردهای مکرر شکایت دارید بهتر است بدانید که عده زیادی از مردم با این مشکل مواجه هستند و همواره به دنبال راه کاری برای درمان این سردردهای مزاحم و آزار دهنده می‌گردند.

‌اگر عواملی چون سینوزیت، استرس و تنش‌های روانی را کنار بگذاریم، فقط تعداد اندکی از مردم از این مطلب آگاه هستند که یک رژیم غذایی معمولی هم می‌تواند عاملی برای بروز سردردهای تکراری باشد

اگر شما هم از سردردهای مکرر شکایت دارید بهتر است بدانید که عده زیادی از مردم با این مشکل مواجه هستند و همواره به دنبال راه کاری برای درمان این سردردهای مزاحم و آزار دهنده می‌گردند.

‌اگر عواملی چون سینوزیت، استرس و تنش‌های روانی را کنار بگذاریم، فقط تعداد اندکی از مردم از این مطلب آگاه هستند که یک رژیم غذایی معمولی هم می‌تواند عاملی برای بروز سردردهای تکراری باشد.

به گزارش سایت اینترنتی کامن سنس، در این مقاله به عوامل پنهانی و غیرمرضی که در ایجاد این قبیل سردردهای آزاردهنده نقش دارند، اشاره شده که به قرار زیر است:

- رژیم گرفتن: متخصصان تغذیه و سلامت می‌گویند رژیم گرفتن یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در بروز سردرد است. تغییر ناگهانی در رژیم غذایی و کاهش ناگهانی میزان کالری مصرفی در طول روز نقش مهمی در ایجاد سردرد دارد. متخصصان می‌گویند بویژه اگر برای رژیم گرفتن مقدار کربوهیدرات کم شود یا به طور کامل حذف شود، احتمال سردرد تشدید می‌شود چون مغز فقط می‌تواند از کربوهیدراتها بعنوان سوخت استفاده کند. هم چنین افت قند خون و کاهش مصرف آب از عوامل ایجاد سردرد هستند.

- اسید آمینه تیرامین: این اسید آمینه با کاهش سطح سروتونین در مغز و اثرگذاری روی عروق خونی موجب سردرد می‌شود. متداول‌ترین خوردنی های حاوی تیرامین شامل پنیر، شکلات،‌ مشروبات الکلی و انواع خاصی از گوشت‌های فراوری شده هستند.

- مشروبات الکلی: این نوشیدنی‌ها همانطور که گفته شد به دلیل داشتن تیرامین در بروز سردرد بویژه سردردهای میگرنی موثر هستند.

- شکلات: شکلات نیز حاوی مقادیر زیادی تیرامین است و موجب بروز میگرون می‌شود اما البته مقدار مصرف آن نیز بسیار مهم است. برای مثال مبتلایان به میگرن که شکلات زیاد مصرف می‌کنند به خاطر چربی زیاد موجود در شکلات، بیشتر دچار سردردهای مکرر می‌شوند.

- قهوه: متخصصان تغذیه می‌گویند قهوه اندکی اعتیادآور است و پس از مدت طولانی مصرف، حذف ناگهانی آن موجب سردرد می‌شود. اما در افراد مختلف تاثیر آن متفاوت است مثلا در افراد حساس به کافئین می‌تواند موجب سردردهای میگرنی شود اما در برخی دیگر می‌تواند میگرن را از بین ببرد و عروق خونی در مغز را آرام کند.

- قند: قند طبیعی یک فاکتور مهم است چون تمام موجودات زنده و انسان انرژی شیمیایی را به شکل قند در بدن خود ذخیره می‌کنند. اما قند طبیعی به قندها و شیرین کننده‌های مصنوعی ارجحیت دارد. علاوه بر بسیاری از مشکلاتی که قندهای مصنوعی برای سلامت بدن ایجاد می‌کنند، برخی افراد نسبت به این قندها حساس هستند و به دلیل عدم تحمل بدن‌شان، دچار سردرد می‌شوند.

بنابراین اگر دچار سردردهای مکرر می‌شوید و دلیل مرضی برای آن پیدا نمی‌کنید، علت آن را در رژیم غذایی خود جستجو کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب مشورت با پزشک می‌تواند بسیار موثرتر باشد.  

 سرویس بهداشت و درمان ایسنا،

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد