وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

تیپهای شخصیتی ناسالم

شخصیت برخی افراد فضای اعتماد به نفس و شادمانی را مسموم می کند

برای همه ما پیش آمده در یک روز عادی، با خلق و خوی خوب و سالم و دور از نگرانی های روزمره با کسانی برخورد می کنیم که آنها نیز ظاهرأ مشکل خاصی ندارند اما به دنبال دیدارشان سراپای وجودمان را غم یا تشویش فرا می گیرد، شاید غمگین نشویم و تنها احساس بلاهت یا درماندگی کنیم

شخصیت برخی افراد فضای اعتماد به نفس و شادمانی را مسموم می کند

برای همه ما پیش آمده در یک روز عادی، با خلق و خوی خوب و سالم و دور از نگرانی های روزمره با کسانی برخورد می کنیم که آنها نیز ظاهرأ مشکل خاصی ندارند اما به دنبال دیدارشان سراپای وجودمان را غم یا تشویش فرا می گیرد، شاید غمگین نشویم و تنها احساس بلاهت یا درماندگی کنیم.

 این یک واقعیت است که برخی موقعیت ها و بعضی از افراد فضای اعتماد به نفس و شادمانی را مسموم می کنند.  چنین ضربه ای بر خلق و خو می تواند بر تواناییهای ذهنی ما تأثیر گذاشته وانرژی حیاتی مان را کاهش دهد و حتی دوره عمرمان را کوتاه کند. ما در این نوشتاربه معرفی ۸ تیپ شخصیتی می پردازیم که بیشترین تأثیر منفی و مخرب را برشاد زیستن دیگران میگذارند.

تیپ شخصیتی هدایت کننده:

این افراد به صورت کاملأ حرفه ای می توانند دیگران را به بازی گرفته و در جهتی که مورد نظرشان است هدایت کنند. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد آن است که حتی خود افرادی که به بازی گرفته می شوند یا هرگز متوجه نمی شوند یا زمانی می فهمند که کار از کارگذشته است. افرادی که چنین تیپ شخصیتی دارند در واقع قادر به نفوذ درنظام ارزشی و هویت دیگران هستند واز طریق تحت تأثیر قرار دادن عواطف و اعتقادات دیگران به شیوه های غیرمستقیم انها را وادار به انجام کاری می کنند که تصمیم قائم به ذات آنان نبوده است. این افراد خطرناکند چون در واقع مانند پرده ای بین واقعیت و شخص به بازی گرفته شده قرار می گیرند و تنها اجازه می دهند گوشه ای از پرده کنار رود که نمای دلخواه آنان را پدیدار می کند.
تیپ شخصیتی خود شیفته:

این افراد توهم خود بزرگ بینی دارند و تصور می کنند که مرکز کائنات هستند و دنیا بر گرد آنان می چرخد. آنها مانند افراد هدایت کننده به دنبال نفوذ در اعتقادات افراد نیستند و تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد رفع نیاز های دائمی و بی پایان شان است. خطر اصلی این افراد تخلیه انرژی حیاتی نزدیکان و اطرافیان و پر کردن تمام لحظه های مفید و مؤثر زندگیشان است تا آنجا که برای خود آن فرد هیچ چیز باقی نمی گذارند وعملأ آنان را به حاشیه می رانند.
تیپ شخصیتی مغبون و مغموم:

این افراد هیچ نکته مثبتی در زندگی نمی بینند یا به زبان دیگر نکات مثبت زندگی شان را به درستی ارزش گذاری نمی کنند و در عکس العملی آنی به یادآوری امکان قریب الوقوع یک مصیبت می پردازند. به طور مثال اگر به آنها بگویید؛ “چه هوای خوبی ” درپاسخ می گویند اما فردا قرار است سیل بیاید. اگر بگویید “درباره امتحان میان ترم نگران هستید” فوری یادآوری می کنند که امتحان پایان ترم وحشتناک است و هیچکس درآن نمره قبولی نمی آورد. آنها قادرند همه چیز را از سرور و شادمانی تهی کرده و به جای آن نگرانی و دلهره جایگزین کنند. خطر اصلی مراوده با این افراد، مسری بودن خلق و خوی آنان است. آنها قادرند به سرعت این عینک بدبینی را بر چشم شما بنشانند و شما نیز تحت تأثیر تلقین آنان قرار گرفته وامید به آینده ای دلپذیر را از دست می دهید.
تیپ شخصیتی قضاوت کننده:

شباهت های بسیاری بین این تیپ شخصیتی و تیپ مغبون و مغموم وجود دارد از جمله اینکه به سرعت دیگران را به خود شبیه می کنند. آنها نسبت به اظهار نظر دیگران با پیش فرض ذهنی مغرضانه برخورد کرده و نهایتأ دست به قضاوتی غیر منصفانه می زنند. آنهم در جهان امروز که آزادی های فردی حرف اول را می زند شخصیت هایی که دائمأ در حال تفکیک صواب و خطای دیگران هستند بسیار مزاحم، کسالت آور ونا مطبوعند و ساعت هایی که در کنار آنها به سر می برید در واقع اتلاف عمر گرانبهاست.
تیپ شخصیتی بر باد دهنده امید و آرزو:

این آدم ها را بسیار دیده اید. هر وقت رویایی در سر می پرورانید آنها به سرعت حاضر می شوند تا یادآوری کنند چرا و چگونه و البته هرگز آن رویا محقق نخواهد شد. اگر از رویایی که به واقعیت پیوسته صحبت کنید تمام تلاششان را به کار می برند تا آن موفقیت را بی ارزش و کمرنگ جلوه دهند. این شخصیت ها همواره به گذشته و آنچه بود می اندیشند و هرگز درباره آینده بهتر و امکان تغییر ایده ای ندارند. برای آنها قصه جویباری که راهی از دل سنگ می جست مسخره به نظر می رسد.
تیپ شخصیتی غیر صمیمی:

این آدمها هرگز با کسی قرابت عاطفی پیدا نمی کنند. اگر درباره موضوع مهیجی با آنها حرف بزنید خیلی سرد و سنگین سرشان را تکان می دهند. اگر داستان خنده داری را برایشان بگویید به یک لبخند محترمانه و فاقد هر گونه احساس بسنده می کنند. این افراد و معاشرت با آنان خطرناک است. با آنها نمی توان رابطه دوستانه پایدار و قابل اعتمادی برقرار کرد، روابط آنها سطحی است و هرگز به هنگام نیاز پاسخگوی تقاضای عاطفی شما نیستند. زمانی که باید مورد انتقادی سازنده قرار گیرید، سرسری می گذرند و سهوأ تأییدتان می کنند و زمانی که پشتتان خالی است حمایتتان نمی کنند تا شاهد زمین خوردنتان باشند.
تیپ شخصیتی بی نزاکت:

این افرادحرف های کاملأ نابجا را در زمانهای بسیار نا مناسب به زبان آورده و بدینوسیله دیگران را دل آزرده می کنند. آنها بسیار زیرکانه از اسرار خصوصی زندگی شما سر در آورده و از آنها علیه تان استفاده می کنند. معمولأ این افراد جزو نزدیکان و اطرافیان تان هستند اما هیچ احترامی برای احساسات وحریم شخصی شما قائل نیستند و نهایتأ موجب کلافگی و اهانت به دیگران می گردند.
تیپ شخصیتی طلبکار:

شما هرگز نمی توانید آثار رضایت را در چهره این افراد ببینید، آنها در هیچ حالتی سپاسگزار بذل و بخشش های کسی نبوده و همه را جزو وظایف دیگران نسبت به خود تلقی می کنند. انتظاراتشان دور از هرگونه واقع بینی است و مسئولیت هیچ چیز را
نمی پذیرند و دائمأ دیگران را مقصر کاستی ها ونقصان هایی که خود پدید آورده اند می دانند. این آدم ها خطرناکند چون تمام وقت و انرژی شما را صرف می کنند و نهایتأ خشنود نیستند و سر آخر شما قربانی و بازنده نهایی هستید.

جالب اینجاست که تمامی این تیپ های شخصیتی متعدد و متنوع در برخی مؤلفه ها مشترکند.
·   هرچه بیشتربا آنها مدارا شود در رفتارهایشان پیشروی می کنند.
·   متأسفانه این افراد نسبت به تغییر بسیار مقاومند و تلاش در متقاعد کردن آنان به طور معمول بیفایده است.
·   اکثر این افراد با بالا رفتن سن شرایط بدتری پیدا می کنند.
وسرآخر آن که زندگی بسیار کوتاه است، کوتاه تر از آن که وقت گرانبهای عمر را درجوار آدمهایی بگذرانیم که فضای انسانی روابط را آلوده و مسموم کرده و امکان زیست شادمانه را از اطرافیان سلب می کنند. 

pezeshk.us

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد