وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

دردهایی که باید جدی گرفته شوند.

توجه به دردهای ناشناخته و بررسی علل تظاهر آن، یکی از راهکارهای قابل توجه در پیشگیری و کنترل بیماری‌های مهلک شناخته می‌شود. 
تحقیقات نشان می‌دهد، اکثر افراد با برخی از انواع شایع درد مانند درد ناحیه سینه، گرفتگی‌های عضلانی، سردرد یا ... به کرات در طول زندگی مواجه شده و در جست‌وجوی علل بروز آن هستند و گروهی نیز این دردها را واکنش طبیعی بدن دانسته و به آن توجهی نمی‌کنند. در حالی که محققان معتقدند، گاهی اوقات دردهای به ظاهر ساده ممکن است،

توجه به دردهای ناشناخته و بررسی علل تظاهر آن، یکی از راهکارهای قابل توجه در پیشگیری و کنترل بیماری‌های مهلک شناخته می‌شود. 
تحقیقات نشان می‌دهد، اکثر افراد با برخی از انواع شایع درد مانند درد ناحیه سینه، گرفتگی‌های عضلانی، سردرد یا ... به کرات در طول زندگی مواجه شده و در جست‌وجوی علل بروز آن هستند و گروهی نیز این دردها را واکنش طبیعی بدن دانسته و به آن توجهی نمی‌کنند. در حالی که محققان معتقدند، گاهی اوقات دردهای به ظاهر ساده ممکن است، نشانه‌ای از پیشرفت یک بیماری مهلک در بدن بوده و ممکن است بی‌توجهی به آن پیامدهای غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد. در ادامه مطلب به صورت مفصل به این مقوله خواهیم پرداخت.سردرد اگرچه سردرد در زندگی پراسترس و صنعتی امروز تهدیدکننده تلقی نمی‌شود و مطابق با آمارهای انجام شده درصد قابل توجهی از سردردها ریشه در تنش‌های عصبی و عوامل محیطی دارد، اما در صورتی که سردردها به صورت پیشرونده تشدید پیدا کند و با علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، اختلال در بینایی، تکلم و شنوایی همراه باشد، ممکن است نشانه افزایش فشار جمجمه، خونریزی‌های داخلی مغز یا رشد غیرطبیعی سلول‌های مغزی (تومور خوش‌خیم و بدخیم) باشد. 
باید توجه داشت، فاکتورهای محیطی مانند عفونت‌های سینوسی، آلودگی هوا، تغییرات سن و هورمون‌ها از عوامل شایع ابتلا به سردردها محسوب می‌شود، اما در هر حال هر نوع سردردی که عادی نبوده یا کیفیت آن نسبت به گذشته تغییر کرده است باید جدی گرفته شود. 
دردهای ناحیه قفسه سینه اختلال در عملکرد قلب یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه با درد ناحیه قفسه سینه ارتباط مستقیم دارد. باید توجه داشت، درد قلب در همه افرادی که در معرض سکته قلبی هستند تظاهر 
پیدا نمی‌کند و این اختلال ممکن است، بدون بروز نشانه‌ای در قلب پدیدار شود. 
تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که از دردهای مزمن و غیرقابل توجیه ناحیه قفسه سینه، فک، گلو، شانه، بازو یا دردهای شکمی رنج می‌برند باید به آن توجه کرده و هر چه سریع‌تر تحت معاینات متخصص قلب قرار گیرند. بسیاری از افراد به دلیل بی‌توجهی و تفسیرهای خودسرانه‌ای که از تظاهر دردهای شایع مانند دردهای گوارشی دارند به متخصص مراجعه نکرده و ریشه‌یابی آن را به آینده موکول می‌کنند. 
در حالی که دردهای ناحیه شکم، گلو، قفسه سینه یا بازوها همیشه ناشی از سرماخوردگی، فعالیت بدنی یا اختلال در عملکرد اعصاب محیطی نیست و هنگامی که با خستگی، حالت تهوع و علائم گوارشی مانند درد معده همراه باشد می‌تواند نشانه عملکرد نامنظم قلب بوده و باید مورد بررسی قرار بگیرد. دردهای آنژینی معمولاً هنگام فعالیت بدنی مانند باغبانی و در آب و هوای خیلی سرد و گرم تشدید می‌شود و با نشستن التیام پیدا می‌کند. 
دردهای ناحیه کمر دردهای کمر یا دردهایی که میان دو استخوان پهن شانه‌ها تظاهر پیدا می‌کند، در بسیاری از موارد ناشی از شیوع بیماری آرتریت و التهاب مفاصل است، اما در صورتی که دردها پیشرونده و شدید باشد و به صورت ناگهانی تظاهر پیدا کند، ممکن است علامت حمله قلبی یا دردهای شکمی باشد. افرادی که ریسک فاکتورهایی مانند فشار خون بالا، سابقه حمله قلبی و استعمال دخانیات و دیابت سلامت آنها را تهدید می‌کند و از این نوع درد رنج می‌برند بهتر است تحت بررسی‌های عروقی و قلبی قرار بگیرند. گفتنی است پارگی سرخرگ آئورت و اختلال در عملکرد قلب در ظهور دردهای نامبرده نقش دارد. 
دردهای شکمی در بسیاری از افراد که تجربه دردهای شدید شکمی دارند، احتمال اختلال در عملکرد آپاندیس و کیسه صفرا وجود دارد. زخم معده یا انسداد روده نیز از دیگر دلایل تظاهر دردهای شکمی است که باید جدی گرفته شود. 
به‌طور کلی علائمی مانند درد شکم در اطراف ناف و حرکت آن به قسمت‌های پائینی و سمت راست شکم همراه با حالت تهوع نشانه ملتهب شدن آپاندیس است. درد آپاندیس با تحرک، سرفه، یا عطسه تشدید شده و گاهی اوقات با تکرر ادرار همراه است. 
ساق پا بسیاری از افراد کمتر به دردهای مزمن و پیشرونده‌ای که در ناحیه ساق پا یا ران‌ها تظاهر پیدا می‌کند اهمیت می‌دهند و آن را نشانه فعالیت زیاد یا خستگی می‌دانند، در حالی که درد در ناحیه ساق پا ممکن است نشانه پارگی رگ‌ها یا انسداد رگ‌های داخلی و لخته شدن خون باشد. لخته شدن خون در پا ممکن است منجر به آمبولی و مرگ فرد شود. 
سرطانی شدن سلول‌ها، اضافه‌وزن، بی‌تحرکی، بارداری، مسافرت‌های طولانی‌مدت و افزایش سن از ریسک فاکتورهای مهم در لخته شدن خون در ساق پا به‌شمار رفته و دردهای شدید ناحیه پا باید جدی گرفته شود. 
سوزش ناحیه پا احساس سوزش در ناحیه ساق پا یکی از علائم مهم در افراد دیابتی است که قبل از تظاهر دیگر علائم و پیشرفت بیماری بروز پیدا می‌کند. 
برخی محققان احساس سوزش و گزش در ناحیه پا بویژه کف پا را اولین علامت ابتلا به دیابت معرفی کرده و معتقدند این دردها که به دردهای اعصاب محیطی معروف هستند باید جدی گرفته شود. 
دردهای غیرقابل توجیه 
برخی از افراد در طول زندگی از دردهای شایعی شکایت دارند که علت مشخصی برای آن وجود نداشته اما زندگی فرد را مختل می‌کند. 
دردهای فیزیکی ناشناخته و غیرقابل توجیه در بیماران مبتلا به افسردگی و تغییرات خلقی شیوع بیشتری دارد. از این‌رو برخی سردردها، دردهای گوارشی، درد در ناحیه دست و پا که علل خاصی برای آن مشخص نیست ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های روحی باشد. 
از این‌رو باید جدی گرفته شده و پیش از آنکه سبب افزایش بیماری‌های خلقی و اختلال در عملکرد ارگان‌ها شود، نسبت به درمان آن اقدام شود.


مجله پزشکی میهن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد