وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

یک دقیقه پیاده روی

بی‌تحرکی و نشستن‌های طولانی‌مدت به‌طور مستقیم با سلامت قلب ارتباط دارد. کمتر کسی است که از فواید ورزش کردن‌های مکرر و مستمر بی‌خبر باشد، اما جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد، خودداری از نشستن‌های طولانی‌مدت نیز در سلامتی افراد نقش دارد

بی‌تحرکی و نشستن‌های طولانی‌مدت به‌طور مستقیم با سلامت قلب ارتباط دارد. کمتر کسی است که از فواید ورزش کردن‌های مکرر و مستمر بی‌خبر باشد، اما جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد، خودداری از نشستن‌های طولانی‌مدت نیز در سلامتی افراد نقش دارد. 
این پژوهش‌ها بیانگر این مسئله است که ورزش کردن به‌طور مستمر اگرچه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی دارد اما حتی افرادی که به‌طور مرتب ورزش می‌کنند و ساعاتی از روز را به انجام حرکت‌های ورزشی اختصاص می‌دهند، اما بقیه ساعات روز بی‌تحرک هستند، از خطر حملات قلبی در امان نخواهند بود. 
به عقیده محققان، پیاده‌روی‌های کوتاه یک دقیقه در فواصل مختلف روز و پرهیز از نشستن‌های طولانی‌مدت به میزان قابل‌توجهی در سلامت قلب و عروق و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت، بیماری‌های نشأت گرفته از التهابی و گرفتگی عروق نقش دارد. 
دانشمندان استرالیایی به این نتیجه رسیده‌اند که نشستن‌های طولانی‌مدت حتی در افرادی که به‌طور مرتب ورزش می‌کنند، باعث افزایش اندازه دور کمر، کاهش میزان کلسترول مفید خون، افزایش چربی خون و بالا رفتن میزان پروتئین C-reactive که در التهابی شدن عروق نقش دارد، می‌شود. 
این پژوهش‌ها نشان داده است در افرادی که از نشستن‌های طولانی‌مدت پرهیز کرده و به‌طور متوسط هر نیم ساعت یکبار، به پیاده‌روی‌های کوتاه‌مدت می‌پردازند، اندازه دور کمر آنها 4 تا 5/4 سانتیمتر کمتر از افرادی است که در طول روز ساعات زیادی را پشت میز نشسته یا بی‌تحرک هستند. 
اندازه دور کمر بیشتر از 100 سانتیمتر در مردان و 85 سانتیمتر در زنان، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. 
تغییرات کوچک در سبک زندگی، پیامدهای تأثیرگذاری را در زندگی به دنبال خواهد داشت. راه رفتن هنگام صحبت کردن با تلفن، ملاقات کردن یک همکار در ساعاتی از روز، اختصاص دادن 5 دقیقه وقت به پیاده‌روی قبل از صرف وعده ناهار یا بعد از آن و... اگرچه ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد اما در طولانی‌مدت تأثیر شگرفی بر سلامت افراد برجای می‌گذارد.

مجله میهن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد