X
تبلیغات
نماشا
رایتل
افسردگی و مواجهه با آن  چاپ
تاریخ : شنبه 4 دی‌ماه سال 1389

اکثر افراد در طول زندگی خود احساس افسردگی را تجربه‌ کرده‌اند. هنگامی که فرد تحت شرایط دشوار قرار می‌گیرد غمگین می‌شود و احتمالاً تا مدتی این حالت با او همراه است. بنابراین افسردگی با غمگینی رابطه مستقیم دارد.

اکثر افراد در طول زندگی خود احساس افسردگی را تجربه‌ کرده‌اند. هنگامی که فرد تحت شرایط دشوار قرار می‌گیرد غمگین می‌شود و احتمالاً تا مدتی این حالت با او همراه است. بنابراین افسردگی با غمگینی رابطه مستقیم دارد.
● دلایل افسردگی:
احساس یأس و نومیدی
لذت نبردن از فعالیت‌هائی که قبلاً از انجام آن لذت می‌بردید.
کمبود انرژی
تغییر در خواب و خوراک
گریستن و مضطرب بودن
اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
خشمگین شدن بی‌جهت
کناره‌گیری از جمع دوستان و آشنایان
احساس تهی‌ بودن در زندگی
دلشوره داشتن
● توصیه‌هائی برای کنترل افسردگی
▪ با فرد قابل اطمینانی گفت و گو کنید.
در شرایط دشوار زندگی از اعضاء خانواده، دوست، مشاور و یا روان‌شناس کمک بگیرید. در این گونه مواقع درد دل کردن با شخصی که قابل اطمینان است بسیار اثربخش خواهد بود و راحت‌تر می‌شود مسائل را حل و فصل کرد.
▪ ورزش و تغذیه مناسب داشته باشید.
ورزش و تغذیه مناسب برای افراد افسرده بسیار مفید خواهد بود. در روز، اوقاتی را به پیاده‌روی و یا به شنا اختصاص دهید.
▪ افکار خود را به روی کاغذ بیاورید.
یادداشت کردن به تخلیه احساسات شما کمک می‌کند.
▪ اوقاتی را به خود اختصاص دهید.
بخشی از روز را به کارهای مورد علاقه خود بپردازید. لیستی از فعالیت‌هائی که از انجام آنها لذت می‌برید، تهیه کرده و آنها را انجام دهید.
▪ استرس را در زندگی خود کاهش دهید.
با کاهش فشارهای عصبی در زندگی خود به کنترل افسردگی‌تان کمک کنید.
▪ دارو درمانی کنید.
برای کنترل افسردگی دارو درمانی بسیار مؤثر است. داروهای ضد افسردگی توسط دکتر یا روان‌پزشک تجویز می‌شود. به منظور بهترین انتخاب حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
● اگر قصد کمک به فرد افسرده‌ای را دارید، حتماً به این موارد توجه کنید:
▪ حامی او باشید.
شخص افسرده بایستی آگاه باشد که شما همواره آماده شنیدن صحبت‌های او هستید و نه تنها در مورد او قضاوت و پیشداوری نخواهید کرد بلکه او را نیز تشویق می‌کنید در مورد احساسات خود با شما گفت‌وگو کند.
▪ او را مجبور نکنید که شاد و سرزنده به نظر بیاید.
هنگامی که با فرد افسرده و غمگینی مواجه می‌شویم احتمالاً به او خواهیم گفت: خوشحال باش و از زندگی لذت ببر. این کار برای فرد افسرده تقریباً غیرممکن خواهد بود و او تصور می‌کند که شما احساسات او را جدی نگرفته و برای او و افکارش اهمیت قائل نیستند.
▪ در مورد افسردگی با او گفت‌وگو کنید.
اگر شخص افسرده متوجه شود که شما در مورد افسردگی اطلاعاتی دارید. بیشتر تمایل دارد در مورد افکار و احساسات خود با شما گفت‌وگو کند.
▪ از مشاوران یاری بطلبید.
اولین گام برای فرد افسرده کمک گرفتن از مشاور و یا یک روان‌شناس است. اگر او نمی‌تواند با دیگران صحبت کند، شما می‌توانید با او همراه شوید.
▪ اگر با فرد افسرده‌ای زندگی می‌کنید، این موارد را رعایت کنید:
در مورد افسردگی اطلاعات خو درا افزایش دهید.
با داشتن آگاهی در مورد افسردگی متوجه خواهید شد رفتارهای او به هیچ عنوان به شما ارتباطی ندارد. بنابراین از درگیری‌های شما کاسته شده و حتی می‌توانید به کمک به او بشتابید.
▪ اوقاتی را به خود اختصاص دهید.
بعضی اوقات از خانواده خود دور شوید و به فعالیت مورد علاقه خود از قبیل ورزش، پیاده‌روی، گردش با دوستان و یا گوش دادن به موسیقی بپردازید.
▪ با فرد افسرده گفت و گو کنید.
از او بخواهید به شما بگوید در مواقع افسردگی چه کاری کمک می‌کند تا روحیه بهتری داشته باشد. در این حالت شخص افسرده متوجه خواهد شد که شما پشتیبان او هستید.
▪ با فرد قابل اطمینان گفت و گو کنید.
با خانواده و یا دوستان خود درد دل کرده و از وضعیت و احساسات خود با آنها صحبت کنید. این امر باعث آرامش بیشتر شما خواهد شد. اگر احساس می‌کنید وضعیت زندگی‌تان روز به روز دشوارتر می‌شود حتماً با مشاوران و روان‌پزشکان مشاوره کنید.
مجله موفقیت