X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
فوائد تفکر و احساس مثبت  چاپ
تاریخ : سه‌شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1389

پرفسور ب.فردریکسن، نظریه جدیدی در زمینه احساس های مثبت مطرح کرده است. این نظریه می کوشد به این سوال پاسخ دهد که: « احساس های مثبت به چه درد می خورند؟» در این جا سعی می کنیم این نظریه را به زبانی ساده بیان کنیم: برعکس احساس های منفی که در حل مشکلات جدی و مرتبط با مرگ و زندگی بشر او را یاری می دهند،

پرفسور ب.فردریکسن، نظریه جدیدی در زمینه احساس های مثبت مطرح کرده است. این نظریه می کوشد به این سوال پاسخ دهد که: « احساس های مثبت به چه درد می خورند؟» در این جا سعی می کنیم این نظریه را به زبانی ساده بیان کنیم: برعکس احساس های منفی که در حل مشکلات جدی و مرتبط با مرگ و زندگی بشر او را یاری می دهند، احساس های مثبت به حل مسایل مرتبط با رشد و شکوفایی فردی به کمک ما می آیند. تجربه کردن احساسات مثبت، به حالت های ذهنی و رفتارهایی منتهی می شود که به نحو غیرمستقیم فرد را برای مواجهه با مشکلات بعدی آماده می کند. این احساس ها به جای محدود کردن انتخاب های ما به یک ما چند عمل اضطراری، دامنه آنها را گسترده تر می کنند و به این ترتیب، مهارت ها، توانایی ها و عقایدی پایدار در فرد ایجاد می کنند که در مسیر رشد و شکوفایی او را یاری می دهند.
● تاثیر کوتاه مدت احساس های مثبت
احساس های مثبت باعث می شود ذهن ما در هنگام تصمیم گیری، بازتر و پذیراتر عمل کند. بدین معنی که توجه فرد به مسایل بیشتری جلب می شود و گزینه های بیشتری را در نظر می گیرد. در حالی که احساس های منفی، با توجه به موقعیت های اورژانسی که آن ها را ایجاد می کنند، ذهن انسان را تا حد زیادی بسته می کند و در نتیجه، دامنه انتخاب ما را به حداقل می رساند. احسا س های مثبت در موقعیت هایی اتفاق می افتد که نیازی به یک واکنش سریع نیست، در نتیجه ذهن ما فرصت دارد اطلاعات جدید را بررسی کند، گزینه های متعدد را در نظر بگیرد و به دنبال امتحان کردن راه های جدید و خلاقانه باشد، و این دقیقا همن اثر کوتاه مدت و فوری احساس های مثبت است. به عنوان مثال احساس شادی در ما نیاز به بازی کردن، کنار زدن محدودیت ها و ارتقای سطح خلاقیت، چه از لحاظ اجتماعی و فیزیکی و چه از لحاظ فکری و هنری، ایجاد می کند، یا احساس علاقه، نیاز به جستجو و کسب تجارت و اطلاعات جدید را به وجود می آورد.
روزنامه ابتکار