وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

پیشگیری از گرمازدگی

خانه­های خود را خنک نگهدارید:

·         در طول روز پنجره­ها را ببندید و در صورت تابش آفتاب به داخل منزل کرکره­ها را پایین بکشید. در شب، هنگامی که درجه حرارت محیط بیرون کاهش می یابد پنجره­ها را باز کنید.
·         اگر در محل زندگی شما دستگاه تهویه هوا روشن است، درها و پنجره­ها را ببندید.
·         پنکه­های برقی ممکن است کمی در فرار از گرما کمک کننده باشند ولی در درجه حرارت بالاتر از 35 درجه سانتی­گراد ممکن است در پیشگیری از گرمازدگی خیلی مفید نباشند. در این حالت مصرف مایعات اهمیت زیادی دارد.

خانه­های خود را خنک نگهدارید:

·         در طول روز پنجره­ها را ببندید و در صورت تابش آفتاب به داخل منزل کرکره­ها را پایین بکشید. در شب، هنگامی که درجه حرارت محیط بیرون کاهش می یابد پنجره­ها را باز کنید.
·         اگر در محل زندگی شما دستگاه تهویه هوا روشن است، درها و پنجره­ها را ببندید.
·         پنکه­های برقی ممکن است کمی در فرار از گرما کمک کننده باشند ولی در درجه حرارت بالاتر از 35 درجه سانتی­گراد ممکن است در پیشگیری از گرمازدگی خیلی مفید نباشند. در این حالت مصرف مایعات اهمیت زیادی دارد.
2.       خود را دور از گرما نگهدارید:
·         در خنک ترین اتاق خانه (مخصوصا" در هنگام شب) اقامت کنید.
·         اگر برایتان مقدور نیست که خانه خود را خنک نگهدارید، 2 تا 3 ساعت در روز را در یک محیط خنک سپری کنید(مانند ساختمان­های اماکن عمومی که دارای دستگاه­های تهویه و خنک کننده هستند).
·         از رفتن به محیط بیرون در طول گرم­ترین ساعات روز خودداری کنید.
·         از انجام فعالیت بدنی سنگین پرهیز کنید.
·         در محیط بیرون، در سایه قرار بگیرید.
·         کودکان یا سالمندان را در وسیله نقلیه پارک شده خاموش، نگه ندارید.
3.       بدن را خنک نگه­دارید و آب­رسانی نمایید:
·         دوش یا حمام آب سرد بگیرید.
·         بجای حمام یا دوش آب سرد می توانید از کیسه آب سرد یا حوله یا اسفنج حاوی آب سرد و شستشوی پاها استفاده کنید.
·         از لباس­های سبک، گشاد و به رنگ روشن از جنس الیاف طبیعی استفاده کنید. اگر مجبور به رفتن به محیط بیرون هستید، از کلاه لبه دار بزرگ و عینک آفتابی استفاده کنید.
·         مرتبا" مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی­های شیرین خود داری کنید.
4.       به دیگران کمک کنید:
·         اگر فردی را می شناسید که در خطر گرمازدگی قراردارد، به او کمک کنید و حمایتش کنید. باید از افراد سالمند و بیمارانی که تنها زندگی می کنند حداقل روزانه یکبار عیادت کرد.
·         اگر فردی را می شناسید که دارو مصرف می کند، با پزشک معالج او صحبت کنید تا بتوانید به روش مناسبی درجه حرارت بدن آنها را تنظیم و تعادل مایعات را برای آنها برقرار کنید.
5.       اگر مشکلی در سلامتی خود (مانند بیماری)دارید:
·         داروهایتان را در درجه حرارت کمتر از 25 درجه سانتی گراد یا در یخچال نگهداری کنید (به دستور نگهداری دارو و درجه حرارت تعیین شده روی بسته بندی یا دستورالعمل دارو توجه نمایید).
·         توصیه های پزشکی را در صورتی که بیماری مزمنی دارید یا چند نوع دارو مصرف می کنید از پزشک خود بخواهید.
6.       اگر خودتان یا اطرافیانتان احساس خوبی ندارید:
·         در صورتی که احساس گیجی، ضعف، اضطراب، تشنگی شدید یا سردرد می کنید سعی کنید از دیگران کمک بگیرید، در اسرع وقت به مکان خنکی بروید و درجه حرارت خود را اندازه بگیرید.
·         مقداری آب یا آب میوه طبیعی برای آبرسانی به بدن خود بنوشید.
·         اگربه دنبال تمرینات ورزشی مداوم در طول یک روز گرم احساس گرفتگی عضلانی دردناک (اغلب در ران، بازوها یا شکم) می کنید سریعا" در محیط خنکی استراحت کنید و از محلول­های خوراکی ORS  استفاده کنید. اگر گرفتگی عضلات بیش از یک ساعت ادامه پیدا کند لازم است که زیر نظر پزشک، مداوا صورت گیرد.
اگر یکی از اعضاء خانواده شما یا فردی که تحت حمایت شما قرار دارد، پوست خشک و داغ داشت یا دچار هذیان، تشنج و یا عدم هوشیاری شد، سریعا" با اورژانس تماس بگیرید. در مدت زمانی که منتظر رسیدن کمک پزشکی هستید، فرد را به محل خنکی ببرید و او را در وضعیت خوابیده و پاها و لگن او را در سطحی بالاتر قرار دهید. لباس­های او را از تن خارج کنید و انتها­های بدن او را خنک کنید: کیسه آب سرد را روی گردن، شانه و کشاله ران او قرار دهید، مرتبا" او را باد بزنید و آب سرد ( 25 تا 30 درجه سانتیگراد) را به بدن او اسپری کنید. درجه حرارت بدن او را اندازه بگیرید. از دادن هرگونه داروی تب بر مانند استامینوفن به فرد خود داری کنید. اگر فرد فاقد هوشیاری است، او را به پهلو بخوابانید.
برخی دیگر از موارد تغذیه­ای که به آبرسانی بدن و پیشگیری از گرمازدگی کمک می­کند را توصیه می­کنم:
·         از مصرف مایعات شیرین(مانند انواع شربت و آب میوه مصنوعی) پرهیز کنید و بجای آن از آب خنک سالم و بهداشتی، آب میوه طبیعی، میوه های آب­دار و غذاهای پرآب (انواع خورش بجای غذاهای سرخ کرده و تنوری) استفاده کنید.
·         از زیاده روی در مصرف مایعات خودداری کنید زیرا مصرف زیاد مایعات هم مانند کمی مصرف آن می­تواند برای بدن خطرناک باشد و بدن را با خطر کاهش غلظت الکترولیتهای بدن -که برای واکنش های بدن و هوشیاری ضروری هستند - مواجه می­نماید.
·         سالمندان بیش از سایر افراد در معرض خطر هستند زیرا احساس تشنگی با افزایش سن کاهش می­یابد و این افراد به موقع و به میزان لازم مایعات مصرف نمی­کنند. کاهش آب بدن در این سنین سبب کاهش آب بدن، کاهش هوشیاری و حتی سقوط این افراد می­شود.
·         در درجه حرارت متعادل محیط، به سالمندان مصرف حدود 10 لیوان مایعات در روز توصیه می­شود. در شرایط گرمای شدید هوا به سالمندان و بیماران مقداری بیش از این میزان (با تاکید بر آب) توصیه می­شود.
·         کودکان نوپا نیز بعلت عدم توانایی در بیان تشنگی خود و یا غفلت اطرافیان در معرض کاهش آب بدن و به خطر افتادن سلامت­شان هستند و باید مورد توجه والدین قرار گرفته و آب سالم در دسترس آنها قرار گرفته و مرتبا" به آنها خورانده شود.
·         در مورد نوزادان و شیر خواران زیر 6 ماه نیز لازم است برای جلوگیری از گرمازدگی، علاوه بر نگهداشتن آنها در محیط خنک منزل و بیرون نبردن آنها، مرتبا" شیر مادر برای رفع عطش به آنها خورانده شود.
·         زمان خروج از منزل حتما" بطری آب و یا قمقمه آب خنک همراه داشته باشید و بطور مکرر آب بنوشید.
·         از مصرف نوشابه های گاز دار بعلت شیرینی زیاد(که بعلت گاز آن ممکن است احساس نشود) و افزایش ادرار و در نتیجه کاهش آب بدن خود داری کنید.
·         از نوشیدن مکرر چای به ویژه چای غلیظ بعلت خاصیت ادرار آور آن ( و در نتیجه کاهش آب بدن) خود داری کنید.
·         از مصرف آب یخ­زده در بطری­های پلاستیکی یک بار مصرف خودداری کنید و بجای آن از ظروف مخصوص نگهداری آب خنک (مانند قمقمه حاوی یخ) استفاده کنید.
·         از استفاده مکرر بطری پلاستیکی آب مصرف شده، خود داری کنید.  
سایت وزارت بهداشت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد