X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
کاهش وزن  چاپ
تاریخ : شنبه 12 تیر‌ماه سال 1389

امروزه به دلیل زندگی شهری که همراه با فقر حرکتی است میزان اضافه وزن، چاقی و بروز بیماری‌هایی چون دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی و افزایش فشارخون افزایش یافته است و دستورات متعددی برای از بین بردن این مشکل همراه فرد ارائه می‌شود اما از میان این روش ها کدام درست است؟

امروزه به دلیل زندگی شهری که همراه با فقر حرکتی است میزان اضافه وزن، چاقی و بروز بیماری‌هایی چون دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی و افزایش فشارخون افزایش یافته است و دستورات متعددی برای از بین بردن این مشکل همراه فرد ارائه می‌شود اما از میان این روش ها کدام درست است؟
انرژی مورد نیاز هر شخص دقیقاً در ارتباط با فعالیت بدنی وی است. هر شخص با سن متوسط به ازای هر کیلوگرم از وزن خویش به ۳۵ کیلوکالری انرژی برای هر روز نیاز دارد. یعنی یک شخص ۷۰ کیلوگرمی به حدود ۲۵۰۰ کیلوکالری انرژی نیازمند است. حال هر چه به عمر شخص افزوده می شود چون از فعالیت بدنی وی به همان نسبت کاسته می‌شود جذب همان مقدار انرژی می تواند به اضافه وزن وی بینجامد.
حال اگر شخصی تغذیه روزانه خود را کنترل نکند و تنها روزانه یک قطعه کیک بخورد روزانه ۳۵۰ کیلوکالری انرژی بیشتر در خود ذخیره می‌کند و بعد از ۱۰ روز مقدار انرژی ذخیره شده در بدن ۳۵۰۰ کیلوکالری خواهد بود و این به معنی نیم کیلو اضافه وزن برای این فرد است.
زیرا ۷هزار کیلوکالری انرژی ذخیره به معنای یک کیلو چربی اضافه در بدن است.همان طور که می دانیم حدود ۲/۱ تا ۳/۱ درصد مجموع انرژی مورد مصرف ما صرف انرژی بازال می شود.
انرژی بازال انرژی ای است که شخص در خلال ۲۴ ساعت که در روی یک تخت با نور ملایم دراز کشیده باشد مصرف می کند و آن حدود ۱۴۰۰ کیلوکالری است و برای هر فرد متغیر است.
در اثر کم شدن وزن ۱۰ تا ۶۵ درصد بافت‌های پیوندی در اثر نخوردن غذا از بین می رود.
اگر ورزش از روی اصول و منظم باشد بافت‌های عضلانی جدید به وجود می آید.وقتی که به طور جدی ورزش کنید بافت های چربی سوزانده می‌شود و اگر تلفیقی از محدودیت غذایی و افزایش انرژی مصرفی روزانه به طور هماهنگ صورت گیرد در مجموع چیزی حدود نیم کیلو هر هفته از وزن شخص کاسته می شود که در طول ۶ ماه از سال حدود ۱۲ کیلو از وزن فرد کاسته می شود. اگر کاهش وزن بیش از نیم کیلو در هر هفته صورت گیرد عوارض جانبی آن شخص را دچار مشکلات بعدی می کند.
رژیم غذایی افراد چاق باید به گونه ای باشد که هر هفته حدود ۲۵۰ کیلوکالری از برنامه غذایی روزانه شان حذف شود.
یک برنامه ورزشی روزانه که شامل ۲ کیلومتر راهپیمایی باشد نیز می تواند باعث مصرف حدود ۱۰۰ کیلوکالری در روز شود. ورزش کلسترول خون را پایین می آورد و نیاز به انسولین را برای بیماران دیابتی کاهش می دهد. نشانه ها و عوارض اضطراب را از بین می برد و بدن را در مقابل سرطان مقاوم می‌نماید.
غلظت لیپوپروتئین در خون را بالا می برد و ازدیاد فشار خون را تقلیل می دهد. ورزش اشتها را کم می‌کند زیرا ورزش وظایف متنوع بدن را به حالت طبیعی درمی آورد و شما را با خودتان و نیازهای واقعی‌تان در تماس قرار می‌دهد و شما را از اشتهای ناشی از عادات غلط بازمی دارد زیرا ورزش سطح انسولین در گردش خون را کم می‌کند.
انسولین اشتها را تحریک می‌کند و مردم چاق دارای سطوح بالای انسولین هستند.
پیاده روی یک ورزش عمومی و قابل اجرا در هر مکان و هر زمانی است که برای همه قابل اجرا است.
پس نتیجه می‌گیریم رژیم های غذایی که در یک ماه بیشتر از ۲ کیلو از وزن بدن کاسته شود با عوارض کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها همراه است و فرد دچار ریزش مو و افسردگی می‌شود.
در واقع اگر به کم خوری عادت کنیم و روزانه ورزش کنیم دچار مشکلات اضافه وزن و به دنبال آن بیماری‌های قلبی، عروقی و... نمی‌شویم.

فهیمه جاویدمهر
روزنامه شرق