وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

ایمنی از آفتاب سوزان

سرزمین ما از نعمت آفتاب درخشان در بسیاری از فصول سال و حتی در بسیاری از روزهای زمستانی برخوردار است اما در طول تابستان این آفتاب داغ می تواند آثاری مضر بر پوست ما داشته باشد. ناچار باید با استفاده از کلاه های لبه دار، کرم های ضدآفتاب و هر آنچه بتواند مانع رسیدن اشعه ماورای بنفش خورشید به پوست شود استفاده کنیم.

سرزمین ما از نعمت آفتاب درخشان در بسیاری از فصول سال و حتی در بسیاری از روزهای زمستانی برخوردار است اما در طول تابستان این آفتاب داغ می تواند آثاری مضر بر پوست ما داشته باشد. ناچار باید با استفاده از کلاه های لبه دار، کرم های ضدآفتاب و هر آنچه بتواند مانع رسیدن اشعه ماورای بنفش خورشید به پوست شود استفاده کنیم. این روزها کرم های ضدآفتاب گوناگونی که در داخل یا خارج از کشور تولید می شوند در بازار فراوانند اما آنچه مهم است صحت میزان «عامل محافظت در برابر آفتاب» که به اختصار SPF خوانده می شود در این کرم ها است. در بسیاری از موارد آنچه بر روی قوطی محصول قید شده با واقعیت مطابقت ندارد. در حقیقت آزمایش هایی که بر روی این ضدآفتاب ها انجام شده نشان می دهند فاصله زیادی میان SPF قید شده بر روی این محصولات و محافظت واقعی آنها وجود دارد. دلیل اصلی این فاصله نیز این است که مصرف کنندگان اغلب این کرم ها را با غلظت و به ضخامتی که موردنظر سازنده کرم است استفاده نمی کنند.
از این رو بعضی از متخصصین معتقدند برای به دست آوردن میزان محافظت واقعی یک کرم ضدآفتاب با توجه به مقدار معمولی مصرف آن باید SPF قید شده را تقسیم بر ۳ کنیم به این ترتیب ضدآفتابی که SPF آن ۳۰ باشد محافظتی برابر SPF ۱۰ از پوست ما خواهد داشت مگر آنکه حدود ۳۰ میلی گرم یا یک اونس از آن را هر بار روی صورت بمالید
بنابراین بهتر است هنگام خرید ضدآفتاب کرم هایی با SPF بالای ۴۵ را انتخاب کنید، همچنین حتما به تاریخ انقضای مصرف ضدآفتاب توجه کنید زیرا مواد شیمیایی موثر ضدآفتاب با گذر زمان ضعیف شده و اثر خود را از دست می دهند.
ضدآفتاب ها ممکن است عملکرد شیمیایی یا فیزیکی داشته باشند. ضدآفتاب هایی که فیلتر فیزیکی بر روی پوست تشکیل می دهند و اغلب به رنگ سفید مات یا رنگی هستند، روی پوست می نشینند و اشعه ماورای بنفش آفتاب UV را منعکس می کنند. به این ترتیب مانع رسیدن کل نور به پوست شما می شوند. این نوع ضدآفتاب ها برای بخش هایی از پوست که بیشتر در معرض نور هستند مثل بینی و سرشانه ها ایده آل هستند.
ضدآفتاب هایی که فیلتر شیمیایی در برابر نور ایجاد می کنند اغلب بی رنگ و شفاف هستند و اشعه ماورای بنفش را مانند اسفنجی جذب می کنند و مانع رسیدن آن به پوست می شوند.
البته مصرف ضدآفتاب تنها راه محافظت پوست نیست بلکه با خوردن بعضی از مواد مثل چای سبز نیز می توان از بدن در برابر بعضی از اثرات مضر آفتاب محافظت کرد. بسیاری از اساتید طب معتقدند خوردن چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدان قوی می تواند اثرات سرطان زای آفتاب را خنثی کند. برای بهره مند شدن از این خواص چای سبز باید دست کم روزی ۲ لیوان چای سبز نوشید یا از کپسول های چای سبز استفاده کرد. بنابراین تصور نکنید اگر هر چندگاه یک بار فنجان کوچکی چای سبز می نوشید چنین محافظتی را در بدن شما ایجاد می کند.
به خاطر داشته باشید استفاده از کلاه و ضدآفتاب برای کودکان نیز ضروری است. بچه ها اغلب در تابستان و به خصوص هنگام سفر به مناطق ساحلی زمان زیادی را زیر آفتاب شدید به بازی می گذرانند و اگرچه به دلیل سرگرمی ممکن است چندان احساس ناراحتی نکنند اما حتی بیش از بزرگسالان در معرض خطر سرطان های پوستی که از شایع ترین و مرگبارترین انواع سرطان ها هستند قرار دارند. علاوه بر مصرف ضدآفتاب و کلاه برای کودکان همیشه باید نسبت به تغییرات یا لکه هایی که روی پوست بدن آنها مشاهده می شود حساس باشیم.
برای کودکان زیر ۶ ماه از آنجا که مصرف ضدآفتاب توصیه نمی شود بهتر است با استفاده از لباس محافظتی که سطح بدن آنها را بپوشاند از رسیدن اشعه مضر نور خورشید به آنها جلوگیری کنیم. همچنین بهتر است از قرار دادن این کودکان در ساعات نیم روز که اوج شدت تابش خورشید است در معرض آفتاب اجتناب کرد.
حدود نیم ساعت پیش از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از ضدآفتاب استفاده کنید. هنگام شنا و آب بازی باید پس از خارج شدن از آب مجددا از ضدآفتاب استفاده کنید زیرا ضدآفتاب ها معمولا با آب شسته می شوند. همین امر به دلیل تعریق پوست در روزهای گرم تابستان نیز صادق است. از این رو باید مصرف ضدآفتاب را هر ۳ یا ۴ ساعت یک بار تکرار کرد. اگر پوست شما نسبت به نور آفتاب بسیار حساس است توصیه می شود حتی در فضاهای مسقف که بسیار آفتاب گیر هستند نیز از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.موها نیز باید در برابر تابش شدید خورشید محافظت شوند زیرا قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب برای مدت طولانی می تواند خشک شدن مو و در نتیجه دو شاخه شدن سر موها را موجب شود. اگر قصد دارید ساعاتی طولانی را زیر آفتاب سپری کنید حتما از کلاه استفاده کنید. این تنها راه محافظت از موها در برابر نور شدید خورشید است.روزنامه شرق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد