وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

تابستان و عفونتهای روده ای

فصل تابستان است و به دلیل تعرق زیاد بدن،سیستم بدن مداوم نیاز به مایعات دارد که بسیاری از ما ممکن است هر نیم ساعت یا یک ساعت احساس تشنگی و یا حتی گرسنگی کنیم و درصدد رفع آن برآییم.مسلم است که باید نسبت به آبی که می‌نوشیم و یا غذایی که می‌خوریم از سلامت و بهداشت آنان اطمینان حاصل کنیم زیرا بیماری‌های روده‌ای در این فصل در کمین افراد هستند و باتوجه به مشغله‌های زندگی ممکن است در تمام طول روز در منزل نباشیم و آب یا غذا را از بیرون تهیه کنیم.

فصل تابستان است و به دلیل تعرق زیاد بدن،سیستم بدن مداوم نیاز به مایعات دارد که بسیاری از ما ممکن است هر نیم ساعت یا یک ساعت احساس تشنگی و یا حتی گرسنگی کنیم و درصدد رفع آن برآییم.مسلم است که باید نسبت به آبی که می‌نوشیم و یا غذایی که می‌خوریم از سلامت و بهداشت آنان اطمینان حاصل کنیم زیرا بیماری‌های روده‌ای در این فصل در کمین افراد هستند و باتوجه به مشغله‌های زندگی ممکن است در تمام طول روز در منزل نباشیم و آب یا غذا را از بیرون تهیه کنیم.
کارشناسان بهداشت هشدار می‌دهند که بیماری‌های روده‌ای مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که سلامت انسان را به خطر می‌اندازند ، این بیماری‌ها از طریق خوردن آب و مواد غذایی وارد بدن انسان می‌شوند و روده را مختل می‌کنند.
این بیماری‌ها جزو قدیمی ترین بیماری‌های شناخته شده هستند و ارتباط با فقر و توسعه نیافتگی دارند ، بیماری‌های عفونی جزو این رده بیماری‌ها هستند که در طی سه دهه گذشته در جهان کاهش چشمگیری داشته که به پیشرفت علم و تکنولوژی بر می‌گردد و کشف آنها توانست توانایی تولید آنتی بیوتیک‌ها و اقدامات درمانی لازم و اقدامات پیشگیرانه را به حداقل برساند.
 بار عمومی بیماری‌های روده‌ای با توجه به بالا رفتن سطح سواد و آگاهی مردم در زمینه بهداشت در جهان رو به کاهش است و کشورمان در مقایسه با همسایه‌های غربی، شمالی و شرقی وضعیت خوبی دارد، اما قابلیت این را نیز داریم که وضعیت خود را به کشورهای توسعه یافته نزدیکتر کنیم.
وقتی سطح سواد عمومی بالا می‌رود و مردم نکات آموزشی را مطالعه می‌کنند و پیام‌های بهداشتی به آنها منتقل می‌شود، شاخص‌های بهداشت بالاتر می‌رود و بیماری‌های روده‌ای قابل کنترل‌تر است، در کشور بیماری‌های عفونی روده‌ای از جمله وبا، اسهال‌های خونی، باکتری‌های انگلی و حصبه از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته باعث مرگ و میر بسیاری شدند و باعث شد یک تاریخچه هراس آوری برای مردم ایجاد شود.
حصبه: از دیگر بیماری‌های روده‌ای است، عامل آن باکتری‌ای بود که از طریق مواد غذایی و آب آلوده وارد بدن می‌شود و با خونریزی و سوراخ شدن روده باعث مرگ افراد می‌شود و کودکان یکی از گروه‌های پرخطر بیماری‌های عفونی روده‌ای هستند مثلا هیاتیت آ که شایع‌ترین بیماری در دوران کودکی است.
 مهم‌ترین راه انتقال این بیماری‌ها را عدم رعایت بهداشت فردی، عدم شستن دست‌ها قبل از غذا می باشد, مردم تصور می‌کنند که آب چاه، برکه، رودخانه‌ها و چشمه‌ها که ظاهرا شفاف است برای نوشیدن بسیار گوارا هستند، در حالی‌که این آب‌ها دارای انواع انگل هستند و خوردن آنها باعث بیماری‌های روده‌ای می‌شوند که ممکن است چندین سال علائمی از این بیماری بروز نیابد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۷/۱ میلیون کودک در جهان بر اثر اسهال جان خود را از دست می‌دهند و باید خانواده‌ها از چگونگی عملیات گندزدایی آن در شرایط بحرانی و نحوه کسب اطمینان از سلامت آب مصرفی خود، آگاه باشند.
گندزدایی آب در محل مصرف، با استفاده از <کلر> به موازات تهیه و تدارک مخازن مطمئن برای مردمی که به آب سالم به طور معمول دسترسی ندارند و انجام آموزش‌های بهداشتی از عوامل مهم در پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای است.
«گندزدایی آب، یک فرآیند از عملیات تصفیه است که در نتیجه آن باکتری‌های موجود در آب از بین می‌روند» و یک فرد می‌تواند با داشتن حداقل یک لیتر آب برای آشامیدن و دو لیتر برای تهیه غذا و مصرف ضروری شستشو در روز، زنده بماند.
هر انسان به طور میانگین روزانه به ۲۰ لیتر آب نیاز دارد که بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، تامین حداقل ۷ لیتر آن روزانه به صورت گندزدایی شده و کاملا سالم ضروری است و ضرورت دارد برای هر منبع آب یا سیستم آب رسانی، میزان آلودگی آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
مردم باید توجه کنند چنانچه قصد استفاده از مواد شیمیایی برای گندزدایی آب را دارند و برچسب ظرف به‌روشنی نشان‌دهنده خصوصیات آن نیست، ضرورت دارد در هنگام جا‌به‌جایی ظرف، نهایت احتیاط به عمل آید زیرا این مواد خطرناک و سمی است و باید آنها در محیط تاریک و خشک و دور از رطوبت و دسترس کودکان نگهداری شوند و به اطلاعاتی که روی ظرف نوشته شده و تاریخ انقضاء مصرف آن توجه خاص شود.
 مواد غذایی در فصل تابستان بیشتر در معرض فاسد شدن هستند دمای زیر پنج درجه و بالای ۶۰ درجه برای رشد میکروب‌ها در مواد غذایی مناسب نیستند و در تابستان رشد میکروب در غذا مناسب است و با توجه به این‌که در این فصل مسافرت افزایش می‌یابد و مردم غذا را از بیرون تهیه می‌کنند و یا این‌که غذایی که در منزل طبخ شده را با خود حمل می‌کنند به دلیل این‌که چند ساعت خارج از یخچال نگهداری می‌شود باعث ایجاد مسمومیت غذایی می‌شوند.
مصرف مواد غذایی خام مثل سبزیجات به همراه غذا برای بدن مفید است، اما باید توجه کرد نشستن با دقت و خوب انواع سبزیجات مثل کاهو و کلم برای تهیه سالاد ممکن است باعث ابتلا به بیماری‌های روده‌ای باشد که باید ضدعفونی و تمیز شسته شود.
 گاهی اوقات می‌بینیم افراد کاهو را که با گل و فاضلاب آبیاری می‌شود و لابه‌لای آنها میکروب در تخم انگل‌ها جا گرفته است بدون این‌که خوب ضدعفونی کنند مصرف می‌کنند و این باعث ایجاد بیماری کیست هیدراتیک می‌شود.
بیماری کیست هیدراتیک توسط کرم ایجاد می‌شود که محل زندگی آن روده سگ است. وقتی در مزارع سگ‌ها فراوان هستند، بسیاری از اینها آلوده بوده و این کرم‌ها در روده سگ تخم می‌ریزد و در مدفوع سگ آلوده شده و افراد در اثر خوردن تخم انگل از طریق سبزیجات، کاهو و کلم دچار کیست هیدراتیک می‌شوند.
مردم باید پس از پاک کردن انواع سبزی، آنها را در ظرفی قرار داده و مقداری مایع یا کلر بریزند تا به مدت ۵ دقیقه باقی بماند، پس از آن سبزی‌ها را کاملا شستشو دهند به‌طوری که کفی روی آنها باقی نماند تا کاملا آلودگی در آنها برطرف شود.
 شستشوی دست‌ها پس از اجابت مزاج و قبل از طبخ غذا و غذا خوردن در پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای که در تابستان بسیار شایع هستند، موثر می‌باشد. بسیاری از اوقات مشاهده می‌کنیم خانواده‌ها که برای تفریح به فضای سبز یا خارج از شهر می‌روند، زنان خانواده با همان دست‌هایی که به خاک، چمن و علف تماس داشته غذا تهیه و یا آماده می‌کنند در حالی‌که با کمی صابون و مقداری آب بسادگی می‌توان دست‌ها را تمیز کرد و به دور از بروز بیماری روز خوش و سالمی را گذراند.
و اما درمان:  برای درمان افرادی که دچار اسهال و استفراغ می‌شوند و آب و مایعات بدنشان از دست رفته است، می‌توان برای تامین مایعات از محلول‌های خوراکی o.r.s استفاده کرد. این افراد همچنین نیاز به سرم درمانی زیر نظر پزشک دارند، اما نوع سرمی که به آنها تزریق می‌شود مهم است، زیرا بعضی از سرم‌ها وضعیت بدن بیمار را بدتر می‌کنند.
تجویز آنتی بیوتیک‌ها نیز باید با احتیاط و دقت باشد، زیرا تجویز آن باعث طولانی شدن اسهال و یا افزایش مقاومت میکروبی می‌شود.
در بحث استفاده از داروهای ضد اسهال نیز داروخانه‌ها تعدادی قرص اسهال می‌دهند و اینها داروهایی نیستند که توجیه علمی داشته باشند و تجویز آنها غیرضروری و مضر است.
گاهی اوقات برای این‌که دفعات اسهال فرد کم شود مقداری از ترکیبات تریاک به بیمار می‌دهند که این ماده باعث می‌شود عضلات جدار روده‌ها کم شود و ظاهرا اسهال فرد کمتر شود در حالی‌که خطرناک‌ترین حالت است و روده‌ها فلج نسبی می‌یابند و اسهال ادامه می‌یابد.
  رعایت بهداشت فردی، شستشوی دست‌ها با آب و صابون، نوشیدن آب سالم و خوردن غذای سالم و بهداشتی همیشه و همه حال مانع از بروز بیماری‌های عفونی روده‌ای که اثرات جبران ناپذیری بر فرد داشته و هزینه‌های درمانی آن بسیار سنگین است، دارد.سایت پزشکان ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد