وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

عزت نفس

عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن ، عزت نفس و خودارزشمندی از اساسی ترین عوامل رشد مطلوب شخصیت دانش آموزان محسوب می شود . حس ارزشمند بودن هر فرد از مجموع افکار ، احساس ها ، عواطف و تجربیات او در طول زندگی ناشی می شود . مجموعه برداشت ها و تجربه هایی که فرد از خویش دارد ، باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند و یا برعکس احساس بی ارزشی بنماید .

عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن ، عزت نفس و خودارزشمندی از اساسی ترین عوامل رشد مطلوب شخصیت دانش آموزان محسوب می شود . حس ارزشمند بودن هر فرد از مجموع افکار ، احساس ها ، عواطف و تجربیات او در طول زندگی ناشی می شود . مجموعه برداشت ها و تجربه هایی که فرد از خویش دارد ، باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند و یا برعکس احساس بی ارزشی بنماید . عزت نفس ، از مهمترین عوامل تعدیل کننده فشار روانی - اجتماعی بوده و بر زمینه های روابط خانوادگی ، تعامل های اجتماعی ، موفقیت تحصیلی ، تصور بدنی و احساس خود ارزشمندی کلی مبتنی است ومیزان اهمیت این زمینه ها با توجه به تفاوت های فردی و رشد فرد تغییر می کند . نحوه برخورد ، پذیرش ، دوست داشتن و مساعدت با دانش آموز ، وی را برای ایفای نقش های اجتماعی و برطرف ساختن نیازهایش یاری می دهد . رشد و حفظ احساس ارزشمندی مثبت منحصراً برحسب تجربه دانش آموزان از احترام دیگران نسبت به ایشان در نظر گرفته می شود .
ارتباط و پیوند افراد خانواده و رعایت احترام متقابل یکدیگر ، در سلامت روانی - جسمانی دانش آموز تأثیر بسزائی دارد ،‌ به گونه ای که الگوهای رفتاری وی را در بزرگسالی بنیان نهاده و موجبات امنیت خاطر و عزت نفس را در وی فراهم می آورد . به تدریج که کودکان به سوی نوجوانی می روند ، پذیرش اجتماعی توسط همسالانش نقش مهمتری نسبت به خانواده در شکل گیری عزت نفس کلی آنان ایفا می کند . هر چه خود ایده آل فرد با خود و یا خویشتن وی نزدیکتر باشد ، عزت نفس او بیشتر و شخصیت او متعادل تر است . خود ایده آل یا آرمانی ، مجموعه ویژگیهای شخصی و شخصیتی است که ما دوست داریم واجد آن باشیم . این تمایل ، ممکن است هدفی فردی و ذهنی باشد که ما در تخیل خود می خواهیم به آن دست یابیم و با تصویری است که میل داریم از خود به دیگران نشان دهیم . خودایده آل ، ممکن است بسیار دور از واقعیت و غیرقابل دسترس باشد . خودپنداری نیز به معنای نگرش ، ادراک و برداشتی است که شخص از خود دارد و محور اصلی این پندار ، عبارتست از نام شخص ،‌احساساتش نسبت به اندام و بدن خود ،‌تصور از کل بدن ، جنسیت ، سن و یا حتی طبقه اجتماعی - اقتصادی ، مذهب ، پیشرفت های فردی و یا هر عامل دیگری که او را از دیگران جدا می سازد . اگر تصور از خود مثبت و نسبتاً متعادل باشد ، شخص دارای سلامت روانی است ، ‌برعکس اگر خود پنداری شخص منفی و نامتعادل باشد او از لحاظ روانی ناسالم شناخته می شود . تصوری که فرد از خود دارد در تعیین روابط با دیگران نیز سهم عمده ای دارد .تغییرات عزت نفس دانش آموزان را می توان با دو عامل تبیین کرد :
۱ - تجربه قبلی آنان نسبت به حمایت دیگران
۲ - احساس توانا بودن در حوزه های مهم زندگی
گذشته از این ، تفاوت های مهم فردی به میزان قابل توجهی در پیدایش عزت نفس کمک می کنند .
دلیل عمده ایجاد خودپنداری و عزت نفس را باید در رابطه فرد با جامعه اش و به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی جستجو کرد . این روابط عبارتند از :
الف ) واکنش دیگران
ب ) مقایسه خود با دیگران
ج ) همانند سازی الگوها
د ) نیاز به احساس ارزش و عزت نفس
کارایی و اعتماد به نفس ، در دانش آموزانی به بهترین وجه رشد می کند که در خانواده هایی گرم و نوازشگر پرورش می یابند ، خانواده هایی که در آنها ، رفتار مسئولانه را پاداش می دهند و همراه با آن ، فعالیتهای مستقل و تصمیم گیری را نیز تشویق می کنند .
به طور کلی عزت نفس دانش آموزان به چهار عامل بستگی دارد :
۱ - روابط دانش آموزان با والدینشان
۲ - تأثیر کنترل خودمنفی در دانش آموزان
۳ - پذیرش خود
۴ - سلوک اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگران
دانش آموزی که احساس خوبی در مورد خودش دارد ،‌ بهتر می تواند با مشکلات کنار بیاید . وی ممکن است به گونه ای با آنها مواجه شود که گویی هرگز مشکل عمده ای برایش بوجود نیامده است . بهره مندی از عزت نفس ، علاوه بر آن که جزیی از سلامت روانی محسوب میشود ،‌ با پیشرفت تحصیلی نیز مرتبط است . دانش آموزی که دارای عزت نفس است دارای ویژگیهای زیر است :
▪ مستقل عمل می کند و خودش تصمیم می گیرد
▪ مسوولیت پذیر است
▪ سریع و با اطمینان عمل می کند
▪ به پیشرفتهایش افتخار می کند
▪ به چالش های جدید مشتاقانه روی می آورد و با اطمینان خود را درگیر آنها می کند .
▪ دامنه وسیعی از هیجا نها و احساسات را نشان می دهد .
▪ ناکامی را به خوبی تحمل می کند .
▪ احساس می کند که می تواند دیگران را تحت تأثیر قرار دهد .
با توجه به اینکه ،‌ یکی از عوامل عمده بسیاری از اختلالات رفتاری و شخصیتی در کودکان و نوجوانان ،‌ضعف در اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندی ( عزت نفس )‌است ، بنابراین امروزه جهت اصلاح و درمان بسیاری از این اختلالات ، پرورش و تقویت احساس عزت نفس در رشد شخصیت و سلامت روانی کودکان و نوجوانان ، موارد زیر به والدین و دست اندرکاران تعلیم و تربیت توصیه می شود :
روحیه دینی و ایمان مذهبی را در کودکان و نوجوانان تقویت کنید . سعی کنید در برخورد با کودکان و نوجوانان ،‌توانمندیهای آنها را مورد نظر قرار دهید ،‌نه ناتوانی ها را . زمینه کسب تجربه خوشایند از فعالیت های مستقل و آزاد را برای آنها فراهم کنید .تجربه های موفقیت آمیز آنان را افزایش دهید . قدرت تحمل کودکان و نوجوانان را برای مواجه شدن با ناکامی های احتمالی افزایش دهید . رفتار مصمم و مطمئن و در عین حال مطلوب کودکان و نوجوانان را تقویت کنید . کودکان و نوجوانان را در کنترل احساسات و عواطف خود یاری دهید . مهارتهای اجتماعی کودکان و نوجوانان کمرو و فاقد اعتماد به نفس را افزایش دهید .آنان را با الگوههای رفتاری مطلوب آشنا کنید . از انجام هر گونه رفتار تنبیهی و تحقیر آمیز درباره دانش آموزان خودداری کنید . از مقایسه کردن دانش آموزان بپرهیزید و تفاوتهای فردی را مورد نظر قرار دهید . در برخورد با کودکان و نوجوانان ملایم و منطقی باشید .
اجازه ابراز وجود را به دانش آموزان خویش بدهید و به نظریات آنها احترام بگذارید . نظریات خویش را به دانش آموزان تحمیل نکنید و آنها را به صورت ساده و عینی ، قابل لمس و درک برای آنان توضیح دهید . به دانش آموزان در حد توانایی هایشان مسؤولیت بدهید . در انجام کارهای روزانه ، آنها را هدایت ، ارشاد و تشویق کنید . به آنها در حد لزوم اجازه فعالیت و بازی دهید .در برخورد با آنان حالت پذیرندگی و نه طرد کنندگی داشته باشید . از وابسته کردن بیش از حد دانش آموزان به خودتان بپرهیزید . آنها را هیچ گاه با موضوعات خرافی نترسانید . بین دانش آموزان تبعیض قائل نشوید و با آنان یکسان رفتار کنید . هر چه که آنها می خواهند به راحتی و سریع در اختیارشان نگذارید ، به آنها فرصت دهید تا ارزش به دست آوردن و لذت استحقاق داشتن را درک کنند . نسبت به احساسات و عواطف کودکان یا نوجوانان خود ، بی تفاوت نباشید ،‌ آنها را به گرمی بپذیرید و تا حد امکان آنها را یاری کنید . با آنها همانند دوستان صمیمی رفتار کنید . توجه داشته باشید که مشاجرات لفظی در خانه ( میان پدر و مادر ) در روحیه یا رفتار کودک یا نوجوان منعکس می شود . به سرگرمی ها و تفریحات مناسب در زندگی کودکان اهمیت دهید و نسبت به انها بی تفاوت نباشید .محبت شما نسبت به فرزندتان به صورت تظاهرات سطحی ابراز نشود . خالص ترین و سالم ترین محبت در تلاشی که به طور روزمره برای اعطای اعتمادبه نفس و استقلال به فرزندتان به عمل می آورید ، جلوه گر می شود .
در محبت کردن به کودکان ، راه افراط یا تفریط را در پیش نگیرید ، محبت متوسط توأم با صمیمیت اثر فراوان تری دارد . به فرزندتان حسی بدهید که بداند دوست داشتنی و قابل احترام است ، اما هرگز با او نوزاد وار رفتار نکنید . توقعات کودکان را در حد معقول و درست برآورده سازید . هیچ گاه آنها را با القاب نامناسب صدا نزنید و از مسخره کردن آنها به طور جدی بپرهیزید . در پرورش استعدادهای بالقوه دانش آموزان جدیت به خرج دهید . در شرایط آموزشی ، بر فعالیت دانش آموزان در یادگیری تأکید شود نه بر پیشرفت آنان ، زیرا تأکید بر فعالیت یادگیری ، به جای تأکید بر درستی و نادرستی پاسخ ، برانگیزنده کوششهای دانش آموزان است . رقابت میان دانش آموزان برای کسب نمره کاهش یابد . تحقیقات نشان داده است ، در موقعیت های آموزشی که میان دانش آموزان رقابت وجود دارد ، حتی دانش آموزانی که عزت نفس بالایی دارند ، با شکست رو به رو می شوند و به دنبال آن انتقاد از خود در آنها افزایش می یابد .برای آن که کودکی با عزت نفس بالا پرورش دهیم ، باید خود دارای عزت نفس شایانی باشیم .   واحد مرکزی خبر

نظرات 1 + ارسال نظر
سمیه سه‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:46 ق.ظ http://www.dokhtare-abi.blogfa.com

سلام اقای افتخار
ببخشید میشه در مورد عزت نفس مطالب بیشتری بذارید
یا بهتر بگم این موضوع رو باز کنید
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد