وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

زگیل

تا به حال شنیده‌اید که اگر به گربه آب بپاشید، زگیل درمی‌آورید؟ آخر گربه چه ربطی به زگیل دارد؟ اصلا علت زگیل چیست؟ درمان می‌شود یا خیر؟ آیا مسری است؟ بیایید با هم جواب این سوال‌ها را بگیریم.
زگیل یک نوع تومور یا غده خوش‌خیم پوستی است که بر اثر آلودگی به ویروس ایجاد می‌شود. اسم این ویروس، ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV‌ است. در زگیل معمولی و زگیل کف پا که بسیاری از افراد به ویژه در فصل تابستان و استخر به آن مبتلا می‌شوند، تعداد ویروس زیاد است و در زگیل‌های کوندیلوما اکومیناتا که نوعی زگیل تناسلی است، تعداد ویروس‌ها کمتر است.

تا به حال شنیده‌اید که اگر به گربه آب بپاشید، زگیل درمی‌آورید؟ آخر گربه چه ربطی به زگیل دارد؟ اصلا علت زگیل چیست؟ درمان می‌شود یا خیر؟ آیا مسری است؟ بیایید با هم جواب این سوال‌ها را بگیریم.
زگیل یک نوع تومور یا غده خوش‌خیم پوستی است که بر اثر آلودگی به ویروس ایجاد می‌شود. اسم این ویروس، ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV‌ است. در زگیل معمولی و زگیل کف پا که بسیاری از افراد به ویژه در فصل تابستان و استخر به آن مبتلا می‌شوند، تعداد ویروس زیاد است و در زگیل‌های کوندیلوما اکومیناتا که نوعی زگیل تناسلی است، تعداد ویروس‌ها کمتر است.
● عوارض
شاید این سوال مطرح شود که زگیل، البته به جز خارش، عارضه چندانی ندارد، چه اهمیتی دارد که بخواهیم درباره‌اش بدانیم یا آن را درمان کنیم؟ متاسفانه انواع گوناگونی از ویروس‌ها، سرطان‌زا هستند. به طور مثال رابطه زیادی میان آلودگی به ویروس عامل زگیل نوع ۱۶ و ۱۸ و سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان، آلت تناسلی مردان و ناحیه مقعد و راست روده یا آنورکتال وجود دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که در ۹۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم، ویروس وجود داشته است. هیچ فردی به زگیل‌های دور ناخن اهمیتی نمی‌دهد چون اصولا ناخن به جز جنبه زیبایی برای ما، اهمیتی ندارد. در حالی که ارتباط قوی میان ابتلا به زگیل‌های دور ناخن و بروز سرطان سلول‌های سنگفرشی یا SCC در پوست وجود دارد.
● افراد در معرض خطر
واقعا چه کسانی به زگیل مبتلا می‌شوند؟ دیده شده است که در بیماران مبتلا به زگیل، ضعف ایمنی وجود دارد. به همین علت، مصرف داروهایی که ایمنی را ضعیف می‌کند یا نقص ایمنی به هر علتی، ابتلا به لنفوم و لوسمی لنفوسیتی مزمن یا بیماری هوچکین که همگی نوعی سرطان سلول‌های مختلف خونی است، بیشتر موجب ابتلا به زگیل می‌شود. در بیماران آلوده به ویروس نقص ایمنی انسان یعنی HIV هم احتمال ابتلا به زگیل و هم تعداد ضایعات، بیشتر است. ۹۲ درصد بیمارانی که پیوند کلیه شده‌اند، در مدت پنج سال پس از عمل جراحی، به زگیل مبتلا می‌شوند.
● در چه سنی؟
زگیل در هر سنی ممکن است به وجود آید اما بیشترین سن ابتلا به آن، ۱۲ تا ۱۶ سالگی است. بروز زگیل جدید در کودکانی که از قبل دچار زگیل بودند، سه برابر شایع‌تر از بروز آن در کودکان دیگر است. اگر زگیل‌های تناسلی یا مقعدی در کودک به وجود آید، باید مشخص شود که طفل مورد سوءاستفاده قرار گرفته است یا خیر؟ البته حتما دلیلی بر سوءاستفاده جنسی از کودک نیست چون در بسیاری موارد از مادر به کودک انتقال می‌یابد یا به صورت خود تلقیحی به هنگام خارش ناحیه تناسلی و مقعدی و تماس دست آلوده خود کودک با این نواحی، موجب انتقال ویروس عامل زگیل و بروز این عارضه می‌شود.
● از آغاز تا پایان
در یک فرد سالم، وجود خراش یا یک زخم میکروسکوپی در پوست، سبب ورود ویروس و به وجود آمدن عفونت پنهان یا آشکار می‌شود. پس از ورود ویروس به بدن تا بروز نشانه‌های ویروس، حداقل یک و حداکثر ۱۲ ماه و به طور متوسط ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد. این ویروس حتی با تماس غیرمستقیم به طور مثال از راه سطوح استخر شنا منتقل می‌شود.
● آنچه شما می‌بینید
بیشتر زگیل‌ها هنگامی ایجاد نشانه می‌کنند که به علت اندازه یا شکل، ناخوشایند می‌شوند. زگیل دردناک نیست اما به طور مثال در کوندیلو، آکومیناتا که زگیل تناسلی است، به علت‌های مکانیکی، در زگیل اطراف ناخن به علت ایجاد شکاف در ناخن یا در زگیل کف پا در راه رفتن، درد ایجاد می‌شود.
ـ زگیل معمولی، کوچک در حد سوزن، به رنگ پوست است که طی هفته‌ها و ماه‌ها درشت‌تر و تیره‌تر می‌شود و بیشتر روی دست کودکان به وجود می‌آید.
ـ زگیل‌های نخی شکل که نازک، باریک، نرم و انگشتی شکل هستند و بیشتر روی صورت و گردن وجود دارند.
ـ زگیل مسطح یا صاف که به رنگ پوست یا برنزه روی صورت، گردن، دست‌ها و پشت ساعد و در نوجوانان بیشتر است.
ـ زگیل کف دست و پا دردناک است البته اگر آن را فشار دهید. این زگیل‌ها سفت، برجسته یا صاف است.
ـ زگیل تناسلی شامل ضایعاتی است که در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کند، دوسوم زنان و یک سوم مردان مبتلا به زگیل تناسلی به سایر عفونت‌های تناسلی نیز دچارند که باید تشخیص داده و درمان شوند. این زگیل به ویژه در ناحیه واژن، سر آلت مردانه و نواحی اطراف مقعد به وجود می‌آید.
● راه چاره چیست؟
یادمان باشد که درمان زگیل‌ها باید با روش‌های ایمن انجام گیرد و نباید خطری برای بیمار داشته باشد و نباید جای زخم‌ یا اسکار بر جای گذارد.
۷۰ تا ۸۰ درصد از بیمارانی که زگیل دست دارند، با کرایوتراپی با نیتروژن مایع در مدت ۱۲ هفته یا ۳ ماه درمان می‌شوند. درمان در منزل با استفاده از محلول اسید سالیسلیک و اسید لاکتیک است که اثری مشابه اثر استفاده از نیتروژن مایع دارد. به طور کلی، بهترین روش درمان زگیل، کرایوتراپی است که در آن ویروس و سلول‌های حاوی ویروس نابود می‌شوند.
برای درمان زگیل کف پا خوب است بدانید که بهترین حالت این است که درمان نکنیم چون اگر دردناک نیست و رشد سریعی ندارد یا کوچک است، عوارض درمان بیش از منافع آن است. اما در صورت نیاز به درمان، بهترین و موثرترین روش که آسیب به پوست نمی‌رساند و تهاجمی نیست، استفاده از درمان کراتولیتیک است که پیشتر گفته شد.
به یاد داشته باشید که درمان زگیل اطفال نباید تهاجمی باشد و استفاده از مواد کراتولیتیک و اسید، مفید و بدون درد است. در زنان مبتلا به زگیل تناسلی باید پاپ اسمیر و حتی کولپوسکوپی انجام گیرد. درمان با مواد کراتولیتیک، نیتروژن مایع یا کانتاریدین، از نظر زیبایی، بهترین نتیجه را دارد اما اسیدها و کوتر برقی، جای زخم زیادی برجا می‌گذارند. مردان سیگاری با ترک سیگار احتمال بهبود بیشتری دارند چون سیگارکشیدن به هر مقدار موجب افزایش احتمال بروز زگیل می‌شود.‌
● نکته
اگر پزشک‌تان برای شما درمان موسوم به کراتولیتیک داد یعنی محلولی شامل اسید سالیسیلیک و لاکتیک و کولودیون برای شما تجویز کرد، به این صورت از آن استفاده کنید:
ـ ناحیه دارای زگیل را با آب و صابون بشویید.
ـ سطح زگیل را به آرامی به کمک سنباده یا سنگ پا بسابید.
ـ با استفاده از چوب کبریت نوک‌ تیز، محلول را به زگیل بزنید. البته قبل از آن، اطراف زگیل را که پوست سالم دارد، با کرم زینک اکساید یا لاک ناخن به عنوان محافظ بپوشانید تا محلول به آن قسمت برخورد نکند.
ـ فرصت بدهید تا خشک شود.
ـ در ظرف محتوی محلول را محکم ببندید.
ـ اگر ناحیه زگیل قرمز یا دردناک شود، درمان را قطع کنید تا این حالت برطر ف شود. پس از فروکش‌کردن این عارضه، درمان را دوباره شروع کنید، این بار با یک محلول رقیق‌تر. با پزشک خود در هر حالتی مشورت کنید.روزنامه سلامت

نظرات 1 + ارسال نظر
مهربان چهارشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 08:13 ق.ظ http://psyche-online.blogsky.com/

سلام!!
اولین بار بود که وبلاگتونو دیدم!!خیلی پر بار بود !!
براتون آرزوی موفقیت دارم!!
اگه اجازه بدید لینکتون کنم؟؟؟؟
اگه مایل بودید به وبلاگ منم سر بزنید!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد