X
تبلیغات
رایتل
10 نکته مهم برای رژیم غذایی  چاپ
تاریخ : یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1388

اتفاقا اگر یک میان‌وعده سالم و سبک بخورید، خیلی هم خوب است؛ چون قند خونتان نمی‌افتد و سوخت و ساز بدنتان افت نمی‌کند، ضمن این‌که بیش از حد گرسنه نمی‌شوید و با ولع به وعده‌های غذایی حمله نمی‌کنید.

 

۱- اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید بین وعده‌های غذایی هیچ چیزی نخورید.
اتفاقا اگر یک میان‌وعده سالم و سبک بخورید، خیلی هم خوب است؛ چون قند خونتان نمی‌افتد و سوخت و ساز بدنتان افت نمی‌کند، ضمن این‌که بیش از حد گرسنه نمی‌شوید و با ولع به وعده‌های غذایی حمله نمی‌کنید.

اتفاقا اگر یک میان‌وعده سالم و سبک بخورید، خیلی هم خوب است؛ چون قند خونتان نمی‌افتد و سوخت و ساز بدنتان افت نمی‌کند، ضمن این‌که بیش از حد گرسنه نمی‌شوید و با ولع به وعده‌های غذایی حمله نمی‌کنید.

 

۱- اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید بین وعده‌های غذایی هیچ چیزی نخورید.
اتفاقا اگر یک میان‌وعده سالم و سبک بخورید، خیلی هم خوب است؛ چون قند خونتان نمی‌افتد و سوخت و ساز بدنتان افت نمی‌کند، ضمن این‌که بیش از حد گرسنه نمی‌شوید و با ولع به وعده‌های غذایی حمله نمی‌کنید.
۲-‌ اگر می‌خواهید لاغر شوید، نباید بعد از ساعت ۸ شب غذا بخورید
مهم نیست کی غذا بخورید؛ مهم این است که چه غذاهایی را چقدر بخورید و فعالیت بدنی‌تان چقدر باشد. مهم این است که روزی چند کالری مصرف می‌کنید و روزی چند کالری می‌سوزانید. اینهاست که تعیین می‌کند وزنتان کم می‌شود یا زیاد؛ اما سوای این حرف‌‌ها، این عادت که آخر شب‌ها غذا بخورید، عادت خوبی نیست؛ چون احتمالا خوابتان را خراب می‌کند.
۳- اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید دور انواع و اقسام چربی را خط بکشید
همه ما در حد تعادل به چربی احتیاج داریم، ضمن این که چربی‌ هم خوب و بد دارد؛ شاهد زنده‌اش چربی امگا ۳ است که در ماهی و سایر غذاهای دریایی یافت می‌شود و کلی خاصیت درمانی دارد.
۴- اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید غذایتان را نصف کنید تا وزنتان نصف شود
تاریخ مصرف این حرف‌ها گذشته. با بهترین رژیم‌های دنیای هم نباید ماهانه بیشتر از ۴ کیلو وزن کم کنید؛ وگرنه وزنتان برمی‌گردد. اگر تند بروید، نتیجه معکوس می‌گیرید؛ چون دیر یا زود خسته می‌شوید و با ولع بیشتری به غذاهای ممنوعه حمله می‌کنید. برای لاغر شدن باید شیوه زندگی‌تان را تغییر دهید (شماره ۵ را بخوانید).
۵- اگر می‌خواهید لاغر شوید، فقط باید اراده داشته باشید
فقط. واقعیت این است که بجز اراده، پای عوامل دیگری هم در میان است: ژنتیک، تغذیه، تحرک و… اصل اساسی این است که نمی‌توانید مثل سابق کم‌تحرک و پرخور باشید و انتظار داشته باشید وزنتان هم کم شود. برای لاغر شدن باید به شیوه‌ جدیدی از زندگی عادت کنید؛ شیوه‌ای که در آن هم کمتر و سالم‌تر غذا بخورید، هم بیشتر و مداوم‌تر فعالیت کنید؛ حتی اگر این فعالیت را محدود کنید به یک پیاده‌روی روزانه.
۶- اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید دور لبنیات را خط بکشید
با وجود لبنیات کم‌چرب، این حرف‌ها شنیدن ندارد؛ مخصوصا برای خانم‌ها که نیاز بیشتری به کلسیم دارند و باید لبنیات بیشتری مصرف کنند. تازه برخی تحقیقات نشان داده‌ که دریافت میزان کافی کلسیم نه‌تنها چاق‌کننده نیست؛ بلکه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.
۷- اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید زیاد آب بنوشید
زیاد آب نوشیدن، خوب است؛ ولی کافی نیست. اگر کسی فقط با همین کار لاغر شود، احتمالا دلیلش این است که قبلا به جای آب، بیشتر آبمیوه و نوشابه‌های گازدار می‌خورده و حالا آب را جایگزین آنها کرده است. طبیعی است که کالری آب از نوشابه کمتر است و کمکش به کاهش وزن، بیشتر.
۸- اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید بیشتر نوشابه بخورید تا گرسنگی به سراغتان نیاید
این هم از آن حرف‌هاست! میزان قند خالص موجود در یک بطری نوشابه گاز‌دار بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم است و همین یک بطری می‌تواند ۱۵۰ کالری انرژی وارد بدنمان ‌کند. قند موجود در یک بطری نوشابه گازدار برابر است با قند ۲ بسته شکلات. چاقی از جدی‌ترین تهدیدهای نوشابه‌های گازدار است.
۹- اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید نوشابه رژیمی بنوشید
در نوشابه‌های رژیمی به جای شکر از یک شیرین‌کننده مصنوعی (عمدتا آسپارتام) استفاده می‌کنند که هم اشتهاآور است، هم می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه و ضعف حافظه شود. ضمن این که مصرف بیش از اندازه آسپارتام می‌تواند ‌عوارض دیگری هم داشته باشد: تومور مغزی، نقص عضو جنین و حمله‌های صرع.
۱۰- اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید غذاهای لاغرکننده بخورید
اگر چنین غذایی پیدا کردید، سلام ما را هم به او برسانید.

دکتر محمد کیاسالار