وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

انواع پوست و نگهداری از آنها

گوناگونی وتنوع در انواع پوست به علت نژاد ( مانند : سیاه – سفید -زرد – قهوه ای ) ؛ به علت ارثی و محیطی ( پوست : خشک – چرب – معمولی و مخلوط ) نیاز به مراقبتهای گوناگون بسته به نوع پوست دارد.

انواع پوست

پوستها بسته به ترشحات طبیعی و مرطوب کنندگی خود به ۴ دسته تقسیم میشوند :

۱- پوســت چــرب : این نوع پوست در بین نوجـوانان و جــوانان شـایع میباشد . در این نوع پوست ترشحات غــدد چــربی زیاد میباشد . افزایش ترشحات غـدد چربی به ارث و فعالیت هورمونهای جنسی مربوط می شود .

گوناگونی وتنوع در انواع پوست به علت نژاد ( مانند : سیاه – سفید -زرد – قهوه ای ) ؛ به علت ارثی و محیطی ( پوست : خشک – چرب – معمولی و مخلوط ) نیاز به مراقبتهای گوناگون بسته به نوع پوست دارد.

انواع پوست

پوستها بسته به ترشحات طبیعی و مرطوب کنندگی خود به ۴ دسته تقسیم میشوند :

۱- پوســت چــرب : این نوع پوست در بین نوجـوانان و جــوانان شـایع میباشد . در این نوع پوست ترشحات غــدد چــربی زیاد میباشد . افزایش ترشحات غـدد چربی به ارث و فعالیت هورمونهای جنسی مربوط می شود .

۲- پوســـت خشــک : در افراد با سنین بالاتر این نوع پوست شایع میباشد . به دلیل کاهش ترشحات چربی و عدم فعالیت مرطوب کننده طبیعی پوست این حالت از پوست دیده می شود .

۳- پوسـت طبیعی و نرمال : ترشحات چربی و فعالیت مرطوب کننده پوست در حد طبیعی می باشد

۴-پوســت مخلوط: ترشحات چربی و مرطوب کنندگی در ناحیه ای از پوست با ناحیه دیگر فرق میکند مثلا” : در روی گونه خشک و در کنار بینی چرب می باشد .

بسته به نوع پوست بهترین مراقبتهای روزانه شامل:

۱)انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی با در نظر گرفتن نوع پوست .

۲)پاک کردن صورت از آلــودگــیهای محـیطی و ترشحـات پوســتی ( عرق – چربی ) وپوسـته ریزی طبیعی پوست .

۳) استفاده از مرطوب کننده جهت اصلاح و کمک به مرطوب کننده طبیعی پوست .

۴) محــافظت پوســت از نور خــورشید جهــت حـذف رسیدن اشعه ماورا بنفش به پوست توسط ضدآفتاب { مکانیکی ویا شیمیائی} ( در قسمت ضدآفتاب توضیح داده شده

۵) درمان هر نوع ناراحتی و ضایعات پوستی .

روزنه پوستی چیست؟

روزنه یا همان منافذ پوستـی در حقیقت محل خـروج چربـی از غدد چربی میباشد . در افرادی که تا حدودی این غدد فعال میباشند و پوست چـربی دارند این منافذ دیده می شود (در همه افراد این منافذ وجود دارد )
نبایـد هـیچـوقـت به فکر بستن این منافـذ بود ؛ چـون با بستن این منافـذ محـل خـروجی این غـدد بسـته شـده و باعـث جـوش صورت میشوند. البته به اشتباه در جـامعه مرسوم است که این منافذ را میبندند. ولی در حقیقت اینگونه نیست .

روشهایی وجود دارد که میتوان این منافذ را غیر رویت کرد یعنی دیده نشوند.
وقــتی ترشحات چــربی در این منافــذ وجود داشته باشند بعلت اکسیده شدن مواد چربی در این منافذ برنگ تیره دیده میشوند . راحــترین روش این است که این ترشحـات چــربی را بوسـیله شستشو از بین برد . شستشوی مکرر با صابونهای ضد جوش به این امر کمک می کنند.
روش بعدی : با استفاده از کرم و ژلهای حاوی AHA که مقداری لایه برداری میکنند میتوان این منافـذ را غـیر رویـت کرد .روشـهای دیگری نیز وجود دارد که احتیاج به پزشک مجرب دارد و از ذکر آنها خودداری می کنم.

پوست سالم

پوست سالم همواره رضایت خاطر همه افراد را فراهم می کند این چنین پوستی هرگز در مقابل اب سرد و گرم .بادوبوران .طوفان و… عارضه ای ازخود نشان نمی دهد اما دقت کنید پوستهای این چنینی بسیارنادرند والبته نگهداشتن پوست دروضعیت سلامت امربسیارمهمی است .

۱) پوست سالم

۲) تعیین نوع پوست و خصوصیات آن ،

۳)آزمایش پوست

۴) دانستن pH پوست

قبل ازاینکه درمورد پوستهای مختلف صحبت کنیم لازم می دانم خصوصیات یک پوست سالم را عنوان نمایم .
پوست سالم باید:

۱) سفت ودرعین حال دارای نوعی خاصیت ارتجاعی باشد : این ویزگی موجب مقاومت ودوام پوست میگردد

۲) حالتی به هم فشرده داشته باشد: یعنی صاف یکنواخت و مات باشد و دارای برجستگی و ناهمواری نباشد .ضمنا منافذ بازکه پوست را زشت وناجورمی گرداند درپوست سالم دیده نمی شود

۳) لطیف باشد : دارای ظاهری صورتی رنگ است وچه مات وچه براق نشاندهنده سلامتی است

۴) دارای رنگی جذاب باشد : بنا به عوامل وراثتی وشرایط اب وهوایی رنگ پوست می تواند ازصورتی تا سیاه تغییر کند. پوستهای خاکستری وکبود یا رنگ پریده نشانه بیماریست وتیرگی ان حکایت ازفقدان شادابی پوست دارد.

۵) رنگ پوست هرچه که هست بایددربیننده احساس گرمی ایجادکند و معرف سلامت شخص باشددرضمن هیچ لکه ای نبایدیکنواختی پوست راازبین ببرد.

چگونه پوستتان را آزمایش کنید؟

برای پی بردن به ماهیت پوستتان قبل ازهرچیز باید باپزشک متخصص مشورت کنید اما اگرمی خواهید خودتان تا حدی ویزگی پوست خودرا ارزیابی کنید می توانید باشیوه های خاص این کارراانجام دهید برای این منظور

بایدابتدا وسایل زیر را اماده کنید :

یک عدد آینه مقعریا ذره بین مخصوص . کاغذمخصوص پاک کردن ارایش یا کاغذ ابریشمی . کاغذ اغشته به جوهر تورنسل که درداروخانه ها موجود است.این ازمایش رابایددرزمانی که وقت کافی دارید انجام دهید امابهترین زمان برای این کار صبح پیش ازشستشوی صورت است .لباسی گشاد وراحت بپوشید تا احساس سرما یا گرمای زیاد نکنید وبتوانید براحتی درمقابل اینه نشسته وبه ازمایش پوستتان بپردازید . عجله نکنید !
بهتراست قبل ازشرح ازمایش اندکی برایتان از خصوصیات پوستهای مختلف بگوییم تا بتوانید نوع پوست خودرا تعیین کنید.
خصوصیات پوستهای مختلف به شرح زیر است :

پوست معمولی :انچه درمورد پوست سالم شرح دادیم دراین مورد صادق است .

پوست خشک : این نوع پوست ظریف کشیده وشکننده میباشد وبه اسانی دچارچین وچروک میشود . اب سرد. افتاب وصابون میتوانند این پوست را ملتهب سازد.

پوست چرب :این نوع پوست براق ولیز است وکمتردچار چین وچروک میشود دارای منافذ بازونقاط سیاه میباشد وبیشترازسایر انواع پوست دچار جوش ونقصهای زیر جلدی میگردد.

پوست مختلط : عموما اینچنین پوستی برروی گونه ها وگرداگرد چشم ها خشک است ودرقسمتهای پیشانی .چانه وبینی چرب میباشد .این نوع پوست عیب های دونوع پوست خشک وچرب را داراست .

پوست بی آب : این پوست میتواند چرب یا خشک باشد .این نوع پوست کدر ومعمولا دچارافتادگیست .درسطح پوست اشخاص بوری که از ویزگیهای پوست بی اب برخوردارند چین وچروکهای ریز بسیاردیده می شود.

پوست دچار خفگی : زمخت وزخیم میباشد ونشانه های حیات دران دیده نمیشود این نوع پوست دارای نقاط سیاه یا پوسته های سفید رنگ است .

حال که اندکی ازخصوصیات پوستهای مختلف را دانستید شروع به انجام ازمایش نمایید :

یک تکه دستمال ابریشمی بردارید وبرروی پوست صورتتان بکشید .توجه کنید که نباید برپیشانی .بینی .گونه ها اطراف چشمان وچانه فشار اورید . یعنی باید بسیار اهسته برپوست بکشید .حالا دستمال را کناربگذارید وحتما ازمشاهدات خودیادداشت بردارید .
نتیجه بدست امده یکی از موارد زیر است :

پوست خشک :برروی دستمال (کاغذ) لکه ایجاد نمیشود

پوست چرب : کاغذ لکه می شود

پوست معمولی : برروی کاغذ لکه بسیار کمرنگی ایجاد می شود

پوست بی آب : گاهی لکه ایجادمیشود وگاهی بی لکه می ماند

پوست دچار خفگی : برروی کاغذ لکه بسیارکوچکی ایجاد می شود

برای دانستن pH پوست از کاغذ تورنسل استفاده کنید .این کاغذ ابی رنگ دراثرتماس با اسید قرمز میشود حال درادامه ازمایش :

حداقل دو ساعت پس ازتمیز کردن صورت قطعه ای کاغذ تورنسل بردارید وبربخشی ازصورت که مایلید مورد ازمایش قراردهید بگذارید و۹۰ ثانیه نگهدارید . پس از فشاری نسبتا قوی ان را جدا کنید در این هنگام :
اگر رنگ کاغذ اندکی به صورتی متمایل شد پوست شما از نوع چرب میباشد وخاصیت اسیدی ان کم است
اگر رنگ کاغذ کاملا صورتی شد پوستتان ازنظر خاصیت اسیدی طبیعی است
اگر به صورتی کدر گرائید پوست شما خشک وبیش از حد اسیدی است
حال که تا حدی به نوع پوست خود پی بردید بایددر جهت نگهداری از ان وسوق دادن پوست به سمت پوست طبیعی مراقبتهای ویزه ای از پوست خود به عمل آورید .

ذکر یک مسئله بسیار ضروریست و آن اینکه برای داشتن پوستی سالم وشاداب سعی کنید حتی الامکان از مواد ارایشی کمتر استفاده کنید و برای استفاده از مواد آرایشی استاندارد وبهداشتی بهره ببرید . ودقت کنید هرشب ارایش خود را پاک نمایید . از ورزشهای مناسب پوست که اغلب بصورت ماساژ می باشد بهره برید و از ماسکهای مناسب برای طراوت و شادابی پوست خود استفاده کنید .سایت پزشکان ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد