X
تبلیغات
رایتل
تغذیه مناسب علیه پیری زودرس  چاپ
تاریخ : چهارشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1388

درصورتیکه احساس می کنید بدون علت و زودتر از سن خود در حال پیر شدن هستید و یا دارای بیماری مزمنی می باشید به این رژیم  غذایی توصیه شده عمل نمایید امید تا  عمل نمودن به این توصیه ها  تندرستی  برای همه ما که در جوامع متمدن و امروزی با سرعت به سمت پیری گام بر می داریم ، به ارمغان آید . 

درصورتیکه احساس می کنید بدون علت و زودتر از سن خود در حال پیر شدن هستید و یا دارای بیماری مزمنی می باشید به این رژیم  غذایی توصیه شده عمل نمایید امید تا  عمل نمودن به این توصیه ها  تندرستی  برای همه ما که در جوامع متمدن و امروزی با سرعت به سمت پیری گام بر می داریم ، به ارمغان آید . 

۱-    میوه و سیزیجات بخورید:

باید بدانید که میوه و سبزیجات در صف اول موادی قرار دارد که می تواند پیری را به تعویق درآورد. زیرا همانطور که در مباحث گذشته به کرات گفته شد با خوردن آنها می توان بیشترین مقادیر آنتی اکسیدانتها را جذب  بدن نمود. سعی کنید از همه نوع میوه و سبزی ۵ وعده در روز مصرف نمایید. این مواد خون را از آنتی اکسیدانتهای قوی که با رادیکالهای آزاد مقابله می نمایند ، اشباع می سازد. با مصرف میوه و سبزی در مرحله جوانی از بسیاری از آسیبها از جمله انسداد شریانها ، و تخریب سلولی می توان جلوگیری نمود. حتی در پیری نیز با مصرف این مواد به سلولهای بدن در مقابله با پیشرفت بیماری ها می توان یاری رساند.

۲- ماهی بخورید: 

حداقل دو یا سه وعده در هفته ماهی بخورید. همه انواع ماهی ها مفیدند اما ماهی های پرچربی مانند ماهی آزاد ، خال مخالی ، ساردین، شاه ماهی و تن  حداکثر مقدار اسیدهای چرب امگا-۳ را دارا می باشند.

۳- چای بنوشید:

از میان انواع نوشیدنی ها ، چای  بخصوص نوع سبز آن بعلت داشتن مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدانتهای ضد پیری توصیه می شود.

۴- غذاهای محتوی سویا بخورید:

در صورتیکه خوردن غذاهای محتوی سویا برای یکبار در روز برایتان مقدور نیست، ۲ یا ۳ بار در هفته از آنها استفاده کنید. این ماده غذایی مفید که قبلا” درموردش صحبت شد دارای آنتی اکسیدانتهای بسیاری است که که گمان می رود مانع ابتلا به برخی سرطانها میگردد.

۵-از مصرف غذاهای پرکالری بکاهید:

تا اندازه ای کالری مصرف کنید که برای رشد و تغذیه مطلوب مناسب باشد. اگر پس از دوران بلوغ از مصرف کالریها بکاهید و وزنی کمتر از حد عادی داشته باشید در این صورت به حفظ جوانی و طولانی نمودن عمر خود کمک زیادی نموده اید.

توجه نمایید که کودکان رو به رشد یا افراد پیر و یا بیمار به میزان کالری بیشتری نیاز دارند.

۶-از مصرف چربیهای مضر خود داری کنید:

از مصرف چربیهای تخریب کننده سلولها مانند چربی گوشت قرمز و محصولات لبنی به ویژه چربیهای اشباع چند زنجیره ای وچربیهای هیدروژنه موجود در مارگارین ، روغن های گیاهی و چربی غذاهای آماده پرهیز کنید. و منحصرا” از روغن زیتون ، روغن کانولا، وسایر روغن های غیر اشباع تک زنجیره ای مانند ماکادامیا و روغن میوه های مغز دار مثل فندق و گردو استفاده کنید.

۷-از مصرف گوشت بکاهید:

 از مصرف گوشت اجتناب کرده یا از میزان مصرف آن بکاهید و یا آنرا به طریقی بپزید که حتی الامکان از تولید رادیکالهای آزاد جلوگیری نمایید (قبلا” در مورد طرز پخت گوشت جهت کاهش مضرات آن صخبت شده است).

۸-مضرات الکل را در نظر داشته باشید:

از مصرف الکل که خود عامل تولید کننده رادیکالهای آزاد است اکیدا” بپرهیزید.

۹-از مصرف شیرینی فراوان بکاهید:

از مصرف بی رویه شکر یا دیگر هیدراتهای کربن نظیر فروکتوز بکاهید . زیرا سبب افزایش میزان انسولین خون شده و به شریانها آسیب می رساند

۱۰-سیر بخورید:

همانطور که در مباحث گذشته گفته شد سیر حاوی آنتی اکسیدانتهای گوناگونی است که بر اساس تحقیقات انجام شده می تواند از سرطان، اختلالات مغزی ناشی از پیری و انسداد شریانها جلوگیری نماید.مصرف یک حبه سیر در روز بصورت خام یا پخته مقدار مورد نیاز این آنتی اکسیدانتها را به بدن می رساند.سایت پزشکان ایران