وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

مقابله با خشم

فشار روانی به هر تغییری گفته می شود که شما ناگریز به سازگاری با آن هستید و  دامنه آن از کمترین خطر فیزیکی موجود گرفته تا شور و شوق عاشق شدن یا نیل به موفقیتی که مدت ها در آرزوی آن بوده اید ، متغیر است .

 

منابع فشار روانی :

1- محیط

 2- عوامل فشار زای اجتماعی

3- عوامل فیزیولوژیک مثل بلوغ نوجوانی و یائسگی در زنان ، پیری

4- افکار درونی

تغییراتی که در بدن هنگام فشار روانی وارد می شوند عبارتند از : افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس ، انقباض عضلانی ، افزایش سوخت و ساز سلولهای بدن و افزایش فشار خون.

فشار روانی به هر تغییری گفته می شود که شما ناگریز به سازگاری با آن هستید و  دامنه آن از کمترین خطر فیزیکی موجود گرفته تا شور و شوق عاشق شدن یا نیل به موفقیتی که مدت ها در آرزوی آن بوده اید ، متغیر است .

 

منابع فشار روانی :

1- محیط

 2- عوامل فشار زای اجتماعی

3- عوامل فیزیولوژیک مثل بلوغ نوجوانی و یائسگی در زنان ، پیری

4- افکار درونی

تغییراتی که در بدن هنگام فشار روانی وارد می شوند عبارتند از : افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس ، انقباض عضلانی ، افزایش سوخت و ساز سلولهای بدن و افزایش فشار خون.

 

آرام کردن جسم :

روی یک قالیچه یا روی یک تخت سفت دراز کشیده و بیارامید . پاهایتان را روی زمین بکشید تا اینکه مماس سطح قالیچه یا تخت قرار گیرند و چشم های خود را ببندید . ممکن است برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیاز به چرخاندن یا حرکت دادن اعضای بدن داشته باشید . سعی کنید جریان هوا را که به سمت ریه های شما می رود احساس کنید فرایند رها سازی 15-10 دقیقه ادامه دهید و بگذارید بدنتات بر این تنش کاملا غلبه کند . ‏

 

افکار عمومی مقابله با فشار روانی در رابطه با خشم :

اغلب اوقات بهترین افکار مقابله ای ، افکاری است که به شما یادآوری می کند هنگام برخورد با عوامل آزار دهنده آرامش خود را حفظ کنید . برخی از افکار عمومی مقابله ای زیر را به هنگام برخورد با عوامل تحریک کننده خشم به کار ببرید :

1- نفس عمیق بکشید و خود را آرام سازید.

2- عصبانی شدن مشکلی را حل نخواهد کرد.

3- تا زمانیکه آرامش خود را حفظ کنیم به اعصاب خود مسلط باشیم .

4- سخت نگیرید ، با ناراحت شدن چیزی گیرتان نمی آید .

5- با عصبانیت نمی توانم آنها را تغییر دهم ، من با این کار فقط خودم را ناراحت می کنم .

6- می توانم راهی پیدا کنم که بدون عصبانیت ، خواسته های خود را اجرا کنم .

7- آرام باش ، طعنه نزن ، پرخاش نکن .

8- می توانم آرام بمانم .

9- ذهن خود را آرام بگذارید و قضاوت نکنید.

10- با اینکه از این موقعیت خوشم نمی آید ولی می توانم با آن کنار بیایم .

11- به خداود توکل کنم .

12- من به وقایع توجه کرده و با آن منطقی برخورد می کنم .

13- عقیده آنها برایم مهم نیست ، اجازه نمی دهم که عصبانی ام کنند .

14- نباید از مردم انتظار داشته باشم آن طوری که من می خواهم رفتار کنند .

15- برای رسیدن به آرامش و مقابله با این مسئله برنامه خاص خودم را دارم . ‏

 سایت وزارت بهداشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد