X
تبلیغات
رایتل
فوائد پیاده روی  چاپ
تاریخ : سه‌شنبه 22 دی‌ماه سال 1388

امروزه پیشرفت‌های زیادی که در زمینه تکنولوژی صورت گرفته سبک زندگی بسیاری از جوامع بشری را تغییر داده است و بدنبال فن‌آوری‌های جدید و به کارگیری روزافزون انواع ماشین‌ها (اتومبیل، آسانسور، وسایل خانگی برقی، ابزارآلات برقی)، مردم روز به روز بیشتر و بیشتر بی‌تحرک شده و بسیاری از افراد فقط در اوقات فراغت امکان انجام فعالیتهای فیزیکی و ورزش را پیدا می‌نمایند.

انسان که بدنش برای حرکت ساخته شده است و پیوسته در طول حیات خود در زمینه شکار، زراعت، جمع‌آوری سوخت، تجارت و ساخت و ساز فعال بوده به تدریج بی‌حرکت شده است. این بی‌حرکتی مشکلاتی نظیر چاقی، زمینه فشارخون بالا، بیماریهای قلبی عروقی، انواع سرطان‌ها وپوکی استخوان را فراهم می‌سازد. بنابراین نکته مهم این است که نباید تسلیم این شیوه زندگی شد و با یک برنامه ریزی دقیق هر روز زمانی را هرچند کوتاه باید به فعالیت‌های بدنی اختصاص داد تا سلامتی را حفظ و آن را ارتقاء داد. از جمله فعالیت‌های بدنی که تأثیر زیادی روی دستگاه‌های مهم و حیاتی بدن دارد، دویدن آرام و تند راه رفتن می‌باشد که انجام آن به مدت 30 دقیقه در طول روز حتی اگر در 3 نوبت 10 دقیقه‌ای صورت پذیرد فواید زیادی دارد که ذیلاً نکاتی از آن ذکر می‌گردد

امروزه پیشرفت‌های زیادی که در زمینه تکنولوژی صورت گرفته سبک زندگی بسیاری از جوامع بشری را تغییر داده است و بدنبال فن‌آوری‌های جدید و به کارگیری روزافزون انواع ماشین‌ها (اتومبیل، آسانسور، وسایل خانگی برقی، ابزارآلات برقی)، مردم روز به روز بیشتر و بیشتر بی‌تحرک شده و بسیاری از افراد فقط در اوقات فراغت امکان انجام فعالیتهای فیزیکی و ورزش را پیدا می‌نمایند.

انسان که بدنش برای حرکت ساخته شده است و پیوسته در طول حیات خود در زمینه شکار، زراعت، جمع‌آوری سوخت، تجارت و ساخت و ساز فعال بوده به تدریج بی‌حرکت شده است. این بی‌حرکتی مشکلاتی نظیر چاقی، زمینه فشارخون بالا، بیماریهای قلبی عروقی، انواع سرطان‌ها وپوکی استخوان را فراهم می‌سازد. بنابراین نکته مهم این است که نباید تسلیم این شیوه زندگی شد و با یک برنامه ریزی دقیق هر روز زمانی را هرچند کوتاه باید به فعالیت‌های بدنی اختصاص داد تا سلامتی را حفظ و آن را ارتقاء داد. از جمله فعالیت‌های بدنی که تأثیر زیادی روی دستگاه‌های مهم و حیاتی بدن دارد، دویدن آرام و تند راه رفتن می‌باشد که انجام آن به مدت 30 دقیقه در طول روز حتی اگر در 3 نوبت 10 دقیقه‌ای صورت پذیرد فواید زیادی دارد که ذیلاً نکاتی از آن ذکر می‌گردد:

فواید آرام دویدن و پیاده روی تند:

1-      خون بیشتری به مغز می‌رود، مغز اکسیژن بیشتری دریافت می‌کند و در نتیجه فعالیت ذهنی و فکری بهبود می‌یابد.

2-      موجب گردش خون بیشتر گردیده و انتقال اکسیژن جذب شده از شش‌ها به تمام بدن تسهیل می‌گردد.

3-   تعادل بین ساخت و تخریب استخوان حفظ می‌شود و وزن مخصوص (تراکم) بافت استخوانی افزایش می‌یابد (چون مواد لازم بافت‌های استخوانی از خون جذب می‌شود) و از پوکی استخوان به خصوص در سنین بالا جلوگیری بعمل می‌آورد.

4-      نشاط و شادابی حاصل از دویدن، خستگی و اضطراب را از بین می‌برد.

5-   آرام دویدن موجب افزایش حجم تنفسی شش می‌شود و متعاقب آن به دلیل کاهش تعداد حرکات شش، عضلات تنفسی ششی کار کمتری را در دقیقه انجام می‌دهند.

6-      با آرام دویدن اشتها بیشتر شده و گوارش آسان‌تر می‌شود.

7-   دویدن آرام و طولانی، کار سیستم قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد، ضربان قلب قوی می‌گردد، تجع چربی در قلب کاهش پیدا می‌کند و از حمله قلبی جلوگیری شده، فشار خون پایین می‌آید.

8-   شب‌ها عضلاتی که بعد از یک روز فعالیت تحت فشار کارهای روزانه قرار گرفته‌اند با دویدن آرام و لذت بخش، در وضعیت استراحت و آرامش قرار می‌گیرند.

9-      اتساع عروق خونی به خصوص عروق داخل عضلات و زیرپوست از فواید دیگر آرام دویدن می‌باشد و مقاومت عروق کاهش می‌یابد.

10-   کلسترول و تری‌گلیسرید خون کاهش می‌یابد.

11-   انقباض و انبساط عضلات ساق پا در حین راه رفتن باعث می‌شود جریان خون بیشتری به طرف قلب هدایت شود.

12-   کاهش اضافه وزن را سبب می‌شود.

13-   به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

14-  ظرفیت و توانایی مقابله با مصرف دخانیات و مواد اعتیادآور را افزایش می‌دهد، و خلاصه اینکه: آرام دویدن و تند راه رفتن باعث سالم به پیری رسیدن گشته و عمر طولانی توأم با سلامتی را بدنبال خواهد داشت.

توصیه:

-          قبل از تمرین به مدت 5 دقیقه با تمرینات کششی بدنتان را گرم کنید.

-          پس از گرم نمودن خود، شروع به دویدن آرام نمایید و مدت زمان دویدن را به تدریج افزایش دهید.

-     بلافاصله پس از اتمام دویدن به مدت 5 دقیقه با راه رفتن معمولی تمرین خود را ادامه دهید تا فشارخون و حرارت بدنتان به حالت اولیه خود بازگشته و تمرین لذت‌بخش گردد.

-          حداقل 2 ساعت بعد از خوردن غذا اقدام به دویدن کنید و هرگز با شکم پر ندوید.

-          هنگام ورزش هر مقدار لازم است هوا بگیرید، ابتدا از بینی و اگر کافی نبود از دهان هوا بگیرید.

-          لباس مناسب و سبک بپوشید و هیچ وقت از لباس‌های نایلونی (بادگیر) استفاده نکنید.

-          دویدن را در فضایی انجام دهید که از آلودگی هوا به دور باشد.

-          تا آنجا بدوید که احساس درد ننمایید، درد بیان این نکته است که فشار بیش از حد است.

-          هنگام دویدن سعی کنید حتی‌المقدور هوا را از راه بینی گرفته و از دهان خارج کنید.

پیاده‌روی معمولی هم خالی از فایده نیست. عمده‌ترین اثرش روی سلامت استخوان و مفاصل می‌باشد. سایت وزارت بهداشت