وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

واریس چیست؟

واریس یک مشکل شایع است، خصوصاً در خانمها. وریدهائی که دچار واریس می‌شوند به صورت پیچ‌خورده و بزرگ در می‌آیند.

از آنجا که درمانهای جراحی معمولاً تهاجمی و به بستن یا برداشتن کامل وریدهای مبتلا منجر می‌شود، افراد مبتلا بیشتر روشهای جایگزین و درمانهای گیاهی را می‌پسندند.

هنگامی که دریچه‌های موجود در دیوارۀ وریدها ضعیف می‌شوند، نیروی جاذبه، خون را به سمت پاها می‌کشد و موجب تورم دیوارۀ رگ‌های خونی می‌شود.

در این حالت درد مبهم، سنگینی و تورم مختصر مچ پا ایجاد می‌شود. علت هم آن است که ممکن است ساعت‌های زیادی روی پا بایستیم یا مخصوصاً در افراد مسن عروق خونی خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده باشند.

سایر علائم شامل خارش اطراف یک یا چند ورید مبتلا و تغییر رنگ پوست در مجاورت مچ پا می‌باشد.

اعمال زیر به بهبود واریس کمک خواهد کرد :

۱ـ از جوراب‌های واریس که حالت ارتجاعی و حفاظتی دارند استفاده کنید.

۲ـ ورزش کنید. قدم زدن یا دویدن و دوچرخه سواری برای پیشگیری و درمان هر دو مفیدند.

۳ـ پاها را بالا ببرید. به پشت بخوابید و پاهای خود را به مدت ۵ دقیقه بالا نگهدارید. برای راحتی بیشتر یک متکا زیر باسن خود قرار دهید. این کار را ۱ تا ۲ بار در روز انجام دهید؛ اگر کمردرد دارید مواظب باشید.

۴ـ شاه بلوط هندی (horse chestnut) را امتحان کنید. این گیاه قدرت وریدها و دیوارۀ عروق خونی را افزایش می‌دهد و از شل شدن و ورم کردن وریدها جلوگیری می‌کند، همچنین التهاب را از بین می‌برد و برای سلامت وریدها و بازسازی وریدهای آسیب‌دیده بسیار مفید است.

۵ـ از فیبر غذائی زیاد استفاده کنید؛ مثلاً غلات کامل (مانند جو دوسر، جو، لوبیا، باقلا، نخود)، گوجه فرنگی پخته شده با پوست، برنج دودی (brown rice) و گندم کامل و مقداری سبزیجات و میوه.

نوشیدن مقدار بیشتری آب نیز مؤثر است. در حقیقت این اقدامات برای پیشگیری از یبوست و جلوگیری از اعمال فشار بیشتر روی دریچه‌های موجود در مسیر وریدهای پا می‌باشد.

۶ـ از ویتامین ث استفاده کنید. مصرف ۱ تا ۲ گرم ویتامین ث در روز دیوارۀ عروق خونی را تقویت می‌کند. اگر با این مقدار دچار اسهال شدید، میزان مصرف را نصف نمائید.

۷ـ از یک کرم آروماتراپی استفاده کنید که شامل گیاه انجیلی و اسانس لیمو باشد.نقل از سایت وزارت بهداشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد