وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

وبلاگ شخصی دکتر فرخ افتخار

هدف این وبلاگ کمک به حفظ سلامت و کارایی تمام مخاطبین است

آب مروارید(کاتاراکت)

آب مروارید یا کاتاراکت یکی از دلایل نابینایی در سراسر جهان است. این بیماری می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما بیشتر در افراد بالای 40 سال اتفاق افتاده و جز بیماری‌های چشمی مرتبط با سن است. کاتاراکت، تیرگی و تار شدن عدسی چشم است. عدسی یک صفحه شفاف است که پشت مردمک و عنبیه (بخش مجزا و رنگی اطراف مردمک) واقع شده است. عدسی کمک می‌کند تا نور روی شبکیه که در قسمت عقب چشم واقع شده متمرکز گردد. در شبکیه پیام‌های عصبی تولید شده و به مغز منتقل می‌شوند تا تصاویری که ما می‌بینیم ساخته شوند. عدسی از آب، پروتئین‌ها و پلی‌ساکاریدها ساخته شده است. با افزایش سن، بعضی از این پروتئین‌ها شروع به چسبیدن به هم کرده و سطح عدسی به واسطه این عمل تار و کدر می‌شوند...

این کدر شدن منجر به تغییرات تدریجی در عدسی از حالت شفاف به زرد قهوه‌ای می‌شود. نوری که از عدسی کدر عبور می‌کند تا در شبکیه متمرکز شود شفاف نیست. بنابراین تصویری که از مغز می‌رسد ممکن است تار دیده شود. بیماری آب مروارید ممکن است در طی چندین سال بدتر شود و نیازی به درمان نداشته باشد مگر اینکه سبب تشدید اختلال بینایی شده و یا مانع از انجام معاینه یا درمان سایر اختلالات چشمی گردد. 


عوامل موثر در پیشرفت کاتاراکت

فرایند طبیعی پیری

دیابت

سیگار کشیدن

مصرف بیش از حد الکل

صدمات چشمی

مواجهه طولانی‌مدت با اشعه ماورای بنفش خورشید

داروهای خاص مخصوصا استفاده طولانی از کورتون 


علایمی که کاتاراکت ایجاد می‌کند

تاری دید

دیدن نقاط ریز قهوه‌ای

انعکاس بیش از حد نور

دیدن هاله‌ای دور اشیاء

دید ضعیف در شب

دو بینی

محو دیدن رنگها


 

پیشگیری

اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید.

اگر دیابت دارید، قند خون‌تان را تحت کنترل داشته باشید.

وقتی بیرون از خانه هستید، از عینک‌های ضد آفتاب مناسب که دارای محافظ اشعه ماورای بنفش هستند استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای پیشگیری از تابش اشعه آفتاب از کلاه‌هایی که سایه‌بان پهن دارند استفاده کنید.

توسط یک چشم‌پزشک در اوایل 40 سالگی معاینه شوید و سپس به طور منظم و با نظر پزشک خود این معاینات را تکرار کنید.

درمان

یک شرح‌ حال کامل و معاینه چشمی برای تشخیص ضروری است. بنابراین توصیه‌های درمانی و بهترین نوع درمان توسط پزشک تعیین می‌شود.

در آب مرواریدی که در سنین پایین ایجاد شده باشد ممکن است نیاز به تغییر نمره عینک باشد.

جراحی برای برداشتن بخش کدر عدسی ممکن است انجام شود که در این صورت عدسی چشمی با عدسی مصنوعی و پلاستیکی جایگزین می‌شود. در این حالت نیاز به انجام مراقبت نیست چرا که این عدسی بخشی از چشم محسوب می‌شود.برگرفته از نوین پزشکی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد